آرشیو

جدیدترین ها



  • 0
  • 89

معرفی نرم افزار PV Elite


فروردین 25 1403







  • 0
  • 149

مهندسین برتر عمران


آبان 28 1402



















  • 0
  • 382

چت GPT در مدیریت انرژی


خرداد 18 1402

  • 0
  • 592

آینده مهندسی با چت GPT


خرداد 17 1402




  • 0
  • 378

هوش مصنوعی در تولید آلیاژهای آنتروپی بالا

                                  ...


اردیبهشت 25 1402


  • 0
  • 353

استراتژیSTP  در بازاریابی!


اردیبهشت 18 1402


  • 0
  • 490

آشنایی با کارگاه کامپوزیت


اردیبهشت 14 1402









  • 0
  • 370

سیگنال دیجیتال در MATLAB


اسفند 11 1401


  • 0
  • 394

شبکه عصبی در MATLAB


اسفند 08 1401

  • 0
  • 428

متلب و کاربردهای آن


اسفند 07 1401












  • 0
  • 395

اساس کار چیلرها


مهر 23 1401
























  • 0
  • 788

آیا کارآفرین شدن سخت است؟


اردیبهشت 14 1401





تگ ها

بازارکار مهندسی پزشکی را بشناس!

بازارکار مهندسی پزشکی را بشناس!

مهندسی پزشکی در حال حاضر یکی از بهترین رشته های مهندسی در ایران و همچنین در سرتاسر جهان به شمار می آید. همچنین بازارکار مهندسی پزشکی نیز بشدت داغ است و تقاضا برای جذب متخصصین این رشته ها بسیار بالاست. ولی باید توجه داشته باشیم که برای ورود به بازار کار آن، همچون سایر رشته های تحصیلی، علاوه بر داشتن مدرک دانشگاهی باید آموزش های لازم برای یادگیری مهارت ها و نرم افزار های تخصصی این رشته را بگذرانیم و بر آنها تسلط کامل داشته باشیم. 

برای آشنایی با انواع نرم افزار ها و مهارت های تخصصی رشته مهندسی پزشکی به اینجا مراجعه بفرمایید.

بازار کار مهندسی پزشکی و شرایط آن

موقعیت های شغلی در رشته مهندسی پزشکی بسیار جالب و شگفت انگیز هست، چون ترکیبی از دو رشته پزشکی و مهندسی بوده و شامل بکارگیری طراحی و شبیه سازی برای پاسخگویی به مراقبت های پزشکی است. البته این رشته به زیرشاخه هایی از جمله بایومواد، بایومکانیک، بایوالکتریک و مهندسی پزشکی بالینی، مهندسی ورزش ومهندسی بافت، مدلسازی سیستم های فیزیولوژیکی، ابزار دقیق در مهندسی پزشکی، پردازش تصاویر پزشکی و مهندسی توانبخشی تقسیم بندی می شود.

 

بازارکار مهندسی پزشکی

همانطور که گفته شد برای ورود به بازارکار مهندسی پزشکی باید در یکی از زیرشاخه های آن بصورت تخصصی آموزش ببینیم. تخصص های لازم در رشته مهندسی پزشکی را می توان در چهار گروه قرار داد که در ادامه به آنها پراخته شده است:

ایجاد راهکار های جدید برای تشخیص علل بیماری ها

کشف لیزر یکی از بارزترین استفاده های مهندسی پزشکی در تشخیص و درمان بیماری هاست. پس یک متخصص رشته مهندسی پزشکی علاوه بر داشتن دانش و مهارت کافی در زمینه های مهندسی و پزشکی باید در سایر رشته هایی همچون الکترونیک و برق نیز مهارت های لازم را داشته باشد تا بتواند با ارائه ی راهکارهایی مبنی بر آنها، راه تشخیص بسیاری از بیماری ها را فراهم کند. امروزه حضور چنین متخصصینی در بیمارستان ها و مراکز درمانی و پزشکی بشدت احساس می شود و بازارکار مهندسی پزشکی در این گرایش بسیار بالاست.

ساخت تجهیزات لازم و کاربردی جهت درمان بیماری ها

یکی دیگر از جنبه های مهندسی پزشکی در درمان بیماری ها ساخت تجهیزاتی است که به کمک آنها نیازهای درمانی و پزشکی برطرف می شوند.

برای مثال یک متخصص مغز و اعصاب هرگز نمی تواند دستگاه سونوگرافی بسازد و یا یک دانپزشک هر چقدر هم که در شته ی خود متخصص باشد هرگز نمی تواند دستگاه های پروتزی بسازد.

اما یک متخصص مهندسی پزشکی با توجه به مهارت هایی که در رشته هایی همچون برق، الکترونیک و مکانیک دارد( بایو الکترونیک یا بایومکانیک) می تواند در زمینه هایی همچون ساخت و تعمیرات تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه های آزمایشگاهی و بیمارستانی، اندام های مصنوعی بدن، ابزارهای تصویربرداری و بخش های مکانیکی و برقی سیستم های تصویرگر پزشکی، سیستم های اندازه گیری پزشکی و بیمارستانی...مشغول به کار شود. تا کنون دستگاه های مختلفی همچون CT-Scan، MRI، ECG، EEG و غیره توسط مهندسین پزشکی ساخته شده است.

جهت آشنایی با گرایش های بیوالکتریک در مهندسی پزشکی و بازار کار آن پیشنهاد می کنیم مقاله « مهندسی بیوالکتریک در مهندسی پزشکی و کاربرد های آن در زمینه های پزشکی و درمانی » را مطالعه فرمایید. 

بهینه سازی و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی جهت بهبود درمان بیماری ها

یکی از موقعیت های شغلی خوب در بازارکار مهندسی پزشکی، نگهداری و بهینه سازی از تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی است. همانطور که در مورد قبلی به آن اشاره شد، ساخت تجهیزات پزشکی ملزم به داشتن تخصص های خاص است. اما این تخصص ها همچنین برای نگهداری کردن و بروزرسانی این تجهیزات لازم است. لذا یک متخصص مهندسی پزشکی می تواند در زمینه تعمیر، نصب و راه اندازی و همچنین نگهداری و بهینه سازی از تجهیزات پزشکی و بیمارستانی فعالیت داشته باشد.

از آنجایی که دنیای فناوری مدام در حال پیشرفت است بنابراین استفاده از روشی خاص تنها در زمان خاص خود جاب می دهد و با گذشت زمان نیاز به تغییر و بروزرسانی خواهد داشت که این همواره ملزم به داشتن مهارت های لازم و کافی از فناوری های جدید است.

خرید و فروش تجهیزات پزشکی جهت تسریع درمان بیماری ها

از آنجایی که درمان و مراقبت از بیماران یکی از مسائل مهمی که همواره باید در اولویت قرار بگیرد لذا ایجاد زمینه هایی که بتوان همواره از آن در جهت تسریع درمان بیماری ها استفاده کرد بسیار اهمیت دارد. یکی از موقعیت های شغلی در بازارکار مهندسی پزشکی، خرید و فروش تجهیزات پزشکی می باشد که ازجمله پردرآمدترین شغل های حال حاضر نیز می باشد.

جهت آشنایی با گرایش های بیومکانیک در مهندسی پزشکی و بازار کار آن پیشنهاد می کنیم مقاله « مهندسی بیومکانیک در مهندسی پزشکی و کاربرد های آن در زمینه های پزشکی و درمانی » را مطالعه فرمایید. 

بازارکار مهندسی پزشکی در خارج از کشور چگونه است؟

یکی از مسائلی که امروزه در بین دانشجویان مطرح است امکان ادامه تحصیل و داشتن شرایط کاری در رشته موردنظر در خارج از کشور است. خوشبختانه امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی پزشکی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی وجود دارد. همچنین داغ بودن بازار کار مهندسی پزشکی در خارج از کشور یکی از خوش شانسی هایی است که شامل حال متخصصین این رشته می شود. اینجا دوباره میخواهیم به این موضوع اشاره داشته باشیم که صرفا داشتن مدرک دانشگاهی برای ورود به بازارکار مهندسی پزشکی کافی نیست و برای اینکه بتوان در این رشته به درآمد بالا و شغل مناسب دست پیدا کرد لازم است مهارت ها و تخصص های لازم آن آموزش دیده شود. این موضوع نه تنها برای این رشته، بلکه برای تمامی رشته ها صدق می کند.

اما بدلیل اینکه رشته مهندسی پزشکی از جمله رشته های جدید و کاربردی است، گرفتن پذیرش برای سایر کشورها در این رشته به مراتب آسانتر از مابقی رشته ها می باشد.

برای آشنایی بیشتر با تخصص های لازم جهت جذب در بازارکار مهندسی پزشکی پیشنهاد می کنیم مقاله" گزینه های برتر شغلی در مهندسی پزشکی" را مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری

نظرات (0)

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.