آرشیو

جدیدترین ها



  • 0
  • 83

معرفی نرم افزار PV Elite


فروردین 25 1403







  • 0
  • 147

مهندسین برتر عمران


آبان 28 1402



















  • 0
  • 380

چت GPT در مدیریت انرژی


خرداد 18 1402

  • 0
  • 590

آینده مهندسی با چت GPT


خرداد 17 1402




  • 0
  • 377

هوش مصنوعی در تولید آلیاژهای آنتروپی بالا

                                  ...


اردیبهشت 25 1402


  • 0
  • 350

استراتژیSTP  در بازاریابی!


اردیبهشت 18 1402


  • 0
  • 487

آشنایی با کارگاه کامپوزیت


اردیبهشت 14 1402









  • 0
  • 367

سیگنال دیجیتال در MATLAB


اسفند 11 1401


  • 0
  • 391

شبکه عصبی در MATLAB


اسفند 08 1401

  • 0
  • 427

متلب و کاربردهای آن


اسفند 07 1401












  • 0
  • 393

اساس کار چیلرها


مهر 23 1401
























  • 0
  • 786

آیا کارآفرین شدن سخت است؟


اردیبهشت 14 1401





تگ ها

دانشگاه های رشته مهندسی شیمی

دانشگاه های رشته مهندسی شیمی

در زمان انتخاب رشته مقطع کارشناسی برای رشته مهندسی شیمی بیشتر مواقع این سوال پرسیده می‌شود که بهترین دانشگاه ها در مهندسی شیمی کدام است؟ در انتخاب رشته برای مقطع کارشناسی ارشد بیشتر این موضوع اهمیت دارد که دانشگاه ها در کدام گرایش بهتر عمل می کنند و بعضی افراد هم دانشگاه های رشته مهندسی شیمی در خارج از ایران را بررسی می کنند. در این مقاله قصد داریم ، دانشگاه های رشته مهندسی شیمی در ایران و خارج از ایران را معرفی کنیم.

مهندسان شیمی فرآیندهایی را برای تولید، تبدیل و حمل و نقل مواد، برای تبدیل شدن به محصولات نهایی قابل استفاده و مفید، طراحی و تولید می کنند. مدرک مهندسی شیمی ترکیبی از شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، میکروبیولوژی، بیوشیمی، ریاضیات و اقتصاد است و به دانشجویان کمک می‌کند تا دانش خود را ، از طریق استفاده از تخصص در محیط‌های صنعتی یا مقیاس بزرگ توسعه دهند. در گذشته، مهندسی شیمی تنها با عنوان پالایش نفت و تولید پتروشیمی شناخته می شد، اما این صنعت دائما در حال پیشرفت است و امروزه مواد جدید و بهبود یافته همیشه در حال توسعه هستند. بنابراین دانشجویان هم به تحصیل در زمینه هایی مانند فناوری نانو، سلول های سوختی، توسعه پارچه، فرآوری مواد معدنی و مهندسی زیستی علاقمند شدند. اما موضوعات اصلی شامل مکانیک سیالات، انتقال جرم و حرارت، ترمودینامیک، سیستم‌های فرآیند، اقتصاد فرآیند، تجزیه و تحلیل فرآیند و عملیات فرآیند می شود.

تعداد زیادی از صنایع به سنتز و فرآوری مواد شیمیایی متکی هستند، بنابراین مهندسان شیمی در بیشتر صنایع، بازار کار دارند. مشاغل سنتی برای یک مهندس شیمی را می توان صنایع شیمیایی، انرژی و نفت و همچنین حوزه های کمتر سنتی بیوتکنولوژی، داروسازی و مهندسی محیط زیست دانست.

برترین دانشگاه های رشته مهندسی شیمی در ایران

در سال های اخیر بسیاری از دانشگاه های ایران رشته مهندسی شیمی را ارائه می دهند. در این بخش، توضیحاتی درباره بهترین دانشگاه های ایران در این رشته را ارائه خواهیم داد.

دانشگاه مهندسی شیمی

دانشگاه صنعتی امیر کبیر

دانشکده منهدسی شیمی جزء اولین دانشکده های این دانشگاه بوده است که در سال ۱۳۳۷ تاسیس شده است. بعد از چند سال، دوره کارشناسی ارشد در سال ۱۳۵۴ و سپس دوره دکتری در سال ۱۳۶۵ راه اندازی شد. تعدادی از اساتید این دانشگاه در رشته مهندسی شیمی، به عنوان چهره ماندگار در سطح کشور انتخاب شدند و همچنین تعدادی هم کتابهایی در حوزه مهندسی شیمی تالیف کردند که بیانگر بنیه و پایه قوی علمی این دانشگاه در این رشته است. این دانشکده در گرایش پتروشیمی قطب علمی کشور است، از گرایشهای دیگری که در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می شود میتوان به ترموسینتیک و کاتالیست، پدیده های انتقال، نانو،صنایع غذایی، بیوتکنولوژی، محیط زیست، فرایندهای جداسازی،طراحی فرایند اشاره کرد.

دانشگاه صنعتی شریف

دانشکدۀ مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۵ تأسیس شده است. این دانشکده به دلیل انجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در بخش بالادستی ، در جایگاه اول ایران و هفدهم جهان در بین 75 دانشگاه واجد شرایط در رشته مهندسی نفت قرار گرفته است.

رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی این دانشگاه، بدون گرايش است و فارغ التحصیلان توانايي فعاليت در بخش‌های مهندسی مخازن، اکتشاف، حفاری، فراورش، توليد و بهره برداري را خواهند داشت. گرایش های مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی نفت از جمله مخازن هیدروکربوری، حفاری، بهره‌برداری نفتی هستند و گرایش های مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی عبارتند از بیوتکنولوژی، پلیمر، ترموسینتیک و کاتالیست، محیط زیست، پدیده های انتقال و جداسازی، طراحی فرآیند، کنترل.

دانشگاه تهران

رشته مهندسی شیمی در سال 1320، برای نخستین بار در ایران، در دانشگاه تهران ارائه شد. دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران، به طور پیوسته در صدر دانشکده‌های برتر کشور قرار دارد و در زمینه آموزش افراد متخصص مورد نیاز صنایع گوناگون شیمیایی و همچنین انجام پژوهش‌های صنعتی پیشتاز است.

 در دانشگاه تهران علاوه بر رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی، در رشته‌های مهندسی نفت و مهندسی پلیمر هم ارائه می دهد. همچنین در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری گرایش‌های مختلفی شامل طراحی فرایند، مهندسی محیط زیست، فراوری و انتقال گاز، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، مهندسی داروسازی، مهندسی پلیمر، مهندسی حفاری، مهندسی بهره‌برداری و مهندسی مخزن ارائه می‌شود.

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشکده مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی اصفهان از سال 1356 در مقطع کارشناسی فعالیتش را آغاز کرده است و بیش از 40سال در زمینه های مختلف علمی و پژوهشی گام برداشته است، به همین دلیل از نظر شاخص های جهانی آموزش و تحقیقات جزء برترین دانشگاه های رشته مهندسی شیمی در ایران می باشد. این دانشگاه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد و گرایش های دوره کارشناسی ارشد شامل طراحی فرآيند، بيوتكنولوژی، فرآيندهای جداسازی، پديده های انتقال می باشد.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

دانشگاه صنعتی بابل تنها دانشگاه صنعتی استان مازندران و شمال کشور است که 5دانشکده اصلی دارد. این دانشگاه در جدیدترین رتبه بندی شانگهای بالاتر از دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه شیراز قرار گرفته است. رشته مهندسی شیمی در این دانشگاه تا مقطع دکتری ارائه می شود و از جمله گرایش هایی که در این دانشکده، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می توانند مشغول به تحصیل شوند عباتند از: بیوتکنولوژی، ترموسینتیک و کاتالیست، فرآیندهای جداسازی (طراحی فرآیند و فرآیندهای جداسازی).

جهت آشنایی با دانشگاه های برتر رشته مواد می توانید مقاله "3 دانشگاه برتر مهندسی مواد و متالورژی" را مطالعه کنید. 

برترین دانشگاه های رشته مهندسی شیمی در جهان

بر اساس آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان "QS" تعدادی از برترین دانشگاه‌های جهان برای رشته مهندسی شیمی به شرح زیر می باشد:

دانشگاه های برتر مهندسی شیمی

موسسه فناوری ماساچوست (MIT)

موسسه فناوری ماساچوست (MIT) یک دانشگاه تحقیقاتی مستقل و خصوصی است که در شهر کمبریج، ماساچوست واقع شده و در سال 1861 با هدف "دانش بیشتر و آماده سازی دانش آموزان در علم، فناوری و سایر زمینه های تحصیلی که بهترین سود را برای ملت و جهان امروز خواهد داشت"  تأسیس شده است. این دانشگاه دارای 85 برنده جایزه نوبل، 58 برنده مدال ملی علم، 29 برنده مدال ملی فناوری و نوآوری و 45 عضو MacArthur است. اکتشافات علمی و پیشرفت های تکنولوژیک معتبر MIT شامل اولین سنتز شیمیایی پنی سیلین، توسعه رادار، کشف کوارک ها و اختراع حافظه هسته مغناطیسی است که توسعه کامپیوترهای دیجیتال را امکان پذیر کرد.

MIT در حال حاضر در پنج دانشکده مختلف معماری و برنامه ریزی، مهندسی، علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی، مدیریت و علوم. سازماندهی شده است.

دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد دارای یکی از بزرگترین دانشگاه ها در ایالات متحده و یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان است. این موسسه در سال 1885 تاسیس شد و شش سال بعد به عنوان یک موسسه خصوصی آموزشی افتتاح شد. ضریب پذیرش در دانشگاه استنفورد 4.7درصد است، به همین دلیل این دانشگاه به عنوان رقابتی‌ترین دانشگاه جهان شناخته می‌شود. شرکت‌هایی که توسط شرکت‌های وابسته و فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد تأسیس شده‌اند، عبارتند از نایک، نتفلیکس، هیولت پاکارد، سان مایکروسیستمز، اینستاگرام، اسنپ چت، پی پال و یاهو.

دانشگاه کالیفرنیا برکلی

دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی، به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های ایالتی در ایالات متحده در نظر گرفته می شود. بخشی از سیستم دانشگاه کالیفرنیا، در سال 1868 تاسیس شد. دانشگاه برکلی برنده 19 جایزه نوبل شده است که بیشتر آنها در فیزیک، شیمی و اقتصاد است.

جهت آشنایی با دانشگاه های برتر رشته عمران می توانید مقاله "برترین دانشگاه های رشته مهندسی عمران در ایران" را مطالعه کنید. 

سخن آخر

رشته مهندسی شیمی از رشته های پرطرفدار ایران و جهان شناخته شده است و دانشجویان زیادی در این رشته تحصیل می کنند و یا تصمیم به تحصیل در این رشته را دارند. بنابراین سعی دارند در بهترین دانشگاه های رشته مهندسی شیمی ایران و جهان تحصیل کنند و آینده و شرایط کاری مناسبی برای خود فراهم کنند.

در این مقاله تعدادی از برترین دانشگاه های ایران و جهان در رشته مهندسی شیمی را به شما معرفی کردیم که میتوانید برای تحصیل آنها را انتخاب کنید.

نویسنده: فائزه کاظمی زاد، کارشناس دپارتمان مهندسی شیمی گروه آموزشی پارس پژوهان

اشتراک گذاری

نظرات (0)

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.