آرشیو

جدیدترین ها



  • 0
  • 83

معرفی نرم افزار PV Elite


فروردین 25 1403







  • 0
  • 147

مهندسین برتر عمران


آبان 28 1402



















  • 0
  • 381

چت GPT در مدیریت انرژی


خرداد 18 1402

  • 0
  • 590

آینده مهندسی با چت GPT


خرداد 17 1402




  • 0
  • 377

هوش مصنوعی در تولید آلیاژهای آنتروپی بالا

                                  ...


اردیبهشت 25 1402


  • 0
  • 350

استراتژیSTP  در بازاریابی!


اردیبهشت 18 1402


  • 0
  • 488

آشنایی با کارگاه کامپوزیت


اردیبهشت 14 1402









  • 0
  • 368

سیگنال دیجیتال در MATLAB


اسفند 11 1401


  • 0
  • 391

شبکه عصبی در MATLAB


اسفند 08 1401

  • 0
  • 427

متلب و کاربردهای آن


اسفند 07 1401












  • 0
  • 393

اساس کار چیلرها


مهر 23 1401
























  • 0
  • 786

آیا کارآفرین شدن سخت است؟


اردیبهشت 14 1401





تگ ها

کارآموزی در مهندسی پزشکی چه مزایایی دارد؟

کارآموزی در مهندسی پزشکی چه مزایایی دارد؟

در این مقاله میخواهیم به بحث پرچالش کارآموزی در مهندسی پزشکی بپردازیم. اما بهتر است ابتدا با مفهوم کارآموزی و الزام آن برای دانشجویان و افراد جویای کار آشنا شویم و بعد به طور اختصاصی به کارآموزی در مهندسی پزشکی و مزایا و معایب آن بپردازیم. با توجه به رقابتی که در بازار کار وجود دارد هر چقدر که افراد بتوانند اطلاعات و مهارت های خود را در زمینه ای که علاقه دارند فعالیت داشته باشند بیشتر کنند میتوانند در این رقابت موفق تر ظاهر بشوند. کار آموزی یکی از مواردی است که فرد را برای ورود به بازار کار آماده می کند.

در واقع میتوان گفت کارآموزی فرصتی است که کارفرمایان برای کارآموزان فراهم میکنند تا در یک مدت زمان مشخص در شرکت مربوطه کار کنند. کارفرمایان موظند در ازای منافعی که از  دوره کارآموزی این افراد کسب میکنند مزایایی نیز برای کارآموزان هم ایجاد کنند. مهارت های عملی ، تجربه کار مرتبط ، و دانش کاربردی در زمینه کاری از جمله مزایایی است که کارفرمایان برای افراد کارآموز فراهم میکنند.

کارآموز مهندسی پزشکی

کارآموزان معمولا دانشجویان مقطع کارشناسی و یا دانش آموزان هستند. اما افراد فارغ التحصیل هم برای کسب مهارت و دانش بیشتر میتوانند در شرکت هایی که کارآموز میپذیرند شرکت کنند و در بهترین حالت در همان شرکت استخدام بشوند. در اکثریت رشته ها به خصوص رشته های فنی و مهندسی این بخش کارآموزی به صورت پر اهمیت است. کارآموزی در مهندسی پزشکی نیز بسیار مهم و پر اهمیت است که دانشجویان باید به آن توجه بیشتری کنند و سعی کنند که این دوران را مفید سپری کنند. در ادامه به کارآموزی در مهندسی پزشکی و محل هایی که کارآموزان میتوانند این دوره را سپری کنند می پردازیم.

کارآموزی در رشته های مختلف

قبل از آنکه به موضوع کارآموزی در مهندسی پزشکی بپردازیم کارآموزی در رشته های دیگر را مورد بررسی قرار میدهیم. کارآموزی در رشته های فنی و مهندسی عموما شبیه هم هستند به این صورت که به عنوان درس صفر واحدی می باشد که دانشجویان باید این دوره را بگذرانند متاسفانه عموما دانشجویان این دوره کارآموزی را جدی نمیگیرند در حالی که اگر تلاش کنند میتوانند ازاین دوره بیشترین استفاده را بکنند و مهارت و دانش زیادی را در رشته خود کسب کنند و هم چنین اگر کارفرمایان توانایی های بالقوه کارآموزان را ببینند ممکن است به استخدام کارآموزان منجر شود.

و اما در رشته های پزشکی و پیراپزشکی  کارآموزی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که کارآموزان به تجاربی که از این دوره کسب میکنند برای آینده کاری خود به شدت احتیاج دارند.  در رشته های پزشکی به کارآموزان این حوزه اصطلاحا کارورز یا انترن گفته می شود که ساعت های زیادی را در حین تحصیل معمولا 7 ساله خود به عنوان پزشک عمومی می بایست پاس کند و همین موضوع باعث میشود تجربه های بسیاری در این زمینه کسب کنند که بعد ها در آینده شغلی خودشان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

کارآموز مهندسی پزشکی

در رشته های علوم انسانی و علوم پایه متاسفانه واحدی به عنوان کارآموزی تعریف نشده است و این موضوع را برای دانشجویان فارغ التحصیل این رشته ها که بعدا میخواهند وارد بازار کار بشوند سخت میکند. امیدواریم که در آینده تجدید نظر توسط متخصصین این علوم صورت بگیرد.

کارآموزی و مهندسی پزشکی

ابتدا بهتر است که با وظیفه مهندس پزشکی آشنا بشویم و بعد در مورد مکان های کارآموزی صحبت کنیم. نظارت واجرای عملیات صادرات و واردات تجهیزات و دستگاه های پزشکی ، انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نظری و عملی در خصوص تولید یا بهبود کیفیت تجهیزات و دستگاه های پزشکی ،نصب و راه اندازی تجهیزات پزشکی ، آموزش نحوه استفاده و نگهداری از تجهیزات و دستگاه های پزشکی به کارکنان بیمارستان ها و پزشکان، طراحی و تولید لوازم، تجهیزات و دستگاه های پزشکی و … از جمله وظایفی است که مهندس پزشکی بر عهده دارد.

بنابراین با توجه به وظایفی که برای مهندسین پزشکی تعریف میشود کارآموزان در مهندسی پزشکی میتوانند در ارگان های دولتی مرتبط با تجهیزات پزشکی ، بیمارستان ها ، کلینیک ها و شرکت های خصوصی درخواست کارآموزی بدهند.  به طور کلی کارآموزی در مهندسی پزشکی برای دانشجویان میتواند از این جهت مفید باشد که آنها را با فضای کار آشنا می کند. در ادامه به توضیح بیشتری در مورد این زمینه میپردازیم.

انواع کارآموزی در رشته مهندسی پزشکی

همانطور که گفته شد کارآموزی در مهندسی پزشکی مفید است و همیز طور میتواند جذاب باشد . به طور مثال اگر در بیمارستان ها و کلینیک ها مشغول به کار شوند با تجهیزات پزشکی میتوانند آشنا بشوند و نحوه استفاده و نگهداری از تجهیزات و دستگاه های پزشکی را بشناسند تا در آینده بتوانند به کارکنان بیمارستان ها و پزشکان آموزش دهند.

شرکت های در حوزه مهندسی پزشکی عموما در دو زمینه در حال فعالیت هستند. برخی شرکت ها در زمینه طراحی و تولید لوازم و تجهیزات و دستگاه های پزشکی فعالیت دارند و برخی از شرکت ها در زمینه خرید و فروش تجهیزات و لوازم پزشکی مشغول هستند. کارآموزان میتوانند با فعالیت در هر کدام از این شرکت ها  مهارت ها و تجربه های کاری بسیاری کسب کنند.

کارآموز مهندسی پزشکی

افراد جویای کارآموزی میتوانند با جستجو در سایت های جاب ویژن ، جاباینجا ، ای استخدام و ... شرکت مورد نظرشان را انتخاب کنند و روزمه خودشان رو ارسال نمایند. اگر در شرکت های تولید و طراحی مشغول به کارآموزی بشوند میتوانند با نرم افزار های مورد استفاده که در طراحی تجهیزات و لوازم پزشکی کاربرد دارند آشنا شوند و این نرم افزار ها رو یاد بگیرند. در شرکت هایی که بیشتر در حوزه واردات دستگاه های پزشکی فعال هستند بحث فروش و تکنیک های آن مطرح است. کارآموزان در این حوزه میتوانند با تکنیک های فروش آشنا بشوند و در کنارش با انواع دستگاه های پزشکی و کاربرد های آن ها نیز آشنا شوند.

جمع بندی 

به طور کلی کارآموزی شاید از این نظر که کارآموز درآمدی کسب نکند به نظر کار بیهودی ای باشد و عموما دانشجویان این موضوع را جدی نمیگیرند در حالی که ماموریت اصلی کارآموزی پر کردن خلائی است که بین دوران تحصیل و کار پیش میاید. این دوره میتواند به شما کمک کند تا دورسی که در دانشگاه گذرانده اید را به مهارت تبدیل کنید و کاربرد این دروس در صنعت را بهتر درک کنید.

نویسنده: سمانه خان بیگی، کارشناس دپارتمان مهندسی پزشکی گروه آموزشی پارس پژوهان

اشتراک گذاری

نظرات (0)

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.