آرشیو

جدیدترین ها



  • 0
  • 83

معرفی نرم افزار PV Elite


فروردین 25 1403







  • 0
  • 147

مهندسین برتر عمران


آبان 28 1402



















  • 0
  • 381

چت GPT در مدیریت انرژی


خرداد 18 1402

  • 0
  • 590

آینده مهندسی با چت GPT


خرداد 17 1402




  • 0
  • 377

هوش مصنوعی در تولید آلیاژهای آنتروپی بالا

                                  ...


اردیبهشت 25 1402


  • 0
  • 350

استراتژیSTP  در بازاریابی!


اردیبهشت 18 1402


  • 0
  • 488

آشنایی با کارگاه کامپوزیت


اردیبهشت 14 1402









  • 0
  • 368

سیگنال دیجیتال در MATLAB


اسفند 11 1401


  • 0
  • 391

شبکه عصبی در MATLAB


اسفند 08 1401

  • 0
  • 427

متلب و کاربردهای آن


اسفند 07 1401












  • 0
  • 393

اساس کار چیلرها


مهر 23 1401
























  • 0
  • 786

آیا کارآفرین شدن سخت است؟


اردیبهشت 14 1401





تگ ها

3 دانشگاه برتر مهندسی مواد و متالورژی

3 دانشگاه برتر مهندسی مواد و متالورژی

رشته مهندسی مواد و متالورژی یک زمینه بین رشته ای و به اصطلاح مادر می باشد که ارتباط عمیق و تنگاتنگی بین رشته های فیزیک، شیمی، ریاضی و حتی هنر برقرار کرده است و علاقه مندان به زمینه های فنی، محاسباتی، آزمایشگاهی، بازرسی و نظارت بسیار در این رشته موفق خواهند بود. همچنین افرادی که به ساخت و توسعه و بهینه سازی مواد، کشف و استخراج مواد جدید، یافتن خصوصیات و ویژگی های جدید مواد و به کارگیری این ویژگی ها در صنایع و کاربرد های مختلف علاقه مند هستند، می توانند این رشته را برای تحصیل انتخاب کنند. از این رو آشنایی با 3 دانشگاه برتر مهندسی مواد در ایران و خارج از ایران می تواند برای افرادی که قصد تحصیل و کار در این رشته و صنایع مرتبط با این رشته را دارند، بسیار مفید و کاربردی است.

مهندسین مواد با به کار گیری تخصص و دانش خود از خواص، ساختار و ترکیب مواد می توانند در زمینه هایی مانند استخراج فلزات، تصفیه و خالص سازی، شکل دهی مواد و ریخته گری آنها، تولید مواد مهندسی جدید و استفاده از آنها در کاربرد های مختلف، تحصیل کنند و در صنایعی مانند ریخته گری، خودرو، کشتی سازی، متالورژی پودر، جوشکاری، شیشه و لعاب و چینی ها مشغول شوند.

در دنیای امروز مهم ترین مسئله برای دانشجویان این رشته ارتباط میان دانشگاه و صنعت می باشد. زیرا پیوند میان دانشگاه و صنعت یکی از راه های مهم برای رسیدن به ثبات اقتصادی و توسعه اجتماعی هر کشوری می باشد. دانشگاه های مختلف باید استعداد های مختلف را پرورش داده و وارد بازار کار و صنایع مختلف کنند. این ارتباط و نیازمندی دانشگاه و صنعت ارتباطی تنگاتنگ و دوسویه است بنابراین دانشگاه ها خصوصا 3 دانشگاه برتر مهندسی مواد در کشور و در جهان باید به این موضوع توجه کنند.

برای دانشجویانی که قصد انتخاب رشته مهندسی مواد در دانشگاه های مختلف را دارند و یا دانشجویانی که قصد خروج از کشور و ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را دارند این موضوع بسیار مهم است که بتوانند با توجه به شرایط اقتصادی، محل زندگی، محل کار و.... دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند. به همین دلیل شناخت و کسب اطلاعات در رابطه با دانشگاه های برتر از نظر علمی و آموزشی خصوصا 3 دانشگاه برتر مهندسی مواد در شهر ها و کشور های مختلف برای متقاضیان ضروری می باشد.

برای رتبه بندی دانشگاه های برتر رشته های مختلف در کشور و خارج از کشور، معیار های متفاوتی وجود دارد. مثل تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تعداد دانشجویان بین المللی، تعداد اعضای علمی، تعداد مقالات،  امکانات دانشگاه و... .مهم ترین نوع رتبه بندی برای شناخت 3 دانشگاه برتر مهندسی مواد ، رتبه بندی QS، شانگهای، تایمز و  ISCمی باشد.

در ادامه به بررسی 3 دانشگاه برتر رشته مهندسی مواد در کشور ایران می پردازیم و سپس همین مورد را برای خارج از کشور بر اساس معیار های بین المللی بررسی خواهیم کرد.

جهت آشنایی با برترین دانشگاه های رشته  مهندسی شیمی مقاله "دانشگاه های رشته مهندسی شیمی" را مطالعه کنید.

3 دانشگاه برتر مهندسی مواد در ایران

در بین دانشگاه های سراسر کشور می توان از دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان به عنوان سه دانشگاه برتر مهندسی مواد نام برد.

دانشگاه صنعتی شریف:

دانشگاه صنعتی شریف

دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه شریف در سال 1345 با عنوان دانشکده متالورژی تاسیس شد که در ابتدا فعالیت های آن متمرکز بر مواد فلزی بود. به مرور زمان با افزایش فعالیت و توسعه دانش و نیاز های صنعتی کشور این دانشکده مطالعه بر روی مواد غیرفلزی نیز شروع کرده و نهایتا در سال 1380 نام آن به دانشکده مهندسی و علم مواد تغییر یافت. امروزه این دانشکده درمقاطع مختلف تحصیلی در حوزه های استخراج مواد، بیومواد، جوشکاری، خوردگی و پوشش، سرامیک، شکل دهی فلزات، شناسایی و انتخاب مواد، ریخته گری فلزات و نانومواد در حال پذیرش دانشجو و پژوهش می باشد.

این دانشکده با داشتن 24 عضو هیئت علمی و بیش از 350 دانشجو در حال تحقیق و تحصیل، یکی از 3 دانشگاه برتر مهندسی مواد در ایران می باشد

دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

دانشگاه امیرکبیر

فعالیت های این دانشگاه در زمینه مواد و متالورژی در سال 1372 آغاز شد و با توسعه نیروی انسانی و فعالیت های علمی و پژوهشی بعد از گذشت 25 سال در سال 1397 دانشکده مهندسی مواد و متالورژی این دانشگاه تاسیس شد. فعالیت های این دانشکده در زمینه های استخراج فلزات و سنتز مواد، فرآیندهای ساخت محصولات و قطعات، حفاظت و بازیافت مواد، و کاربردهای نوین مهندسی و علم مواد می باشد.

به دلیل فعالیت های پژوهشی زیاد این دانشگاه و مقالات چاپ شده از سمت دانشجویان و اساتید این دانشکده و داشتن 21 عضو هیئت علمی و بیش از 600 دانشجو، این دانشگاه جزء 3 دانشگاه برتر مهندسی مواد در کشور می باشد.

جهت آشنایی با برترین دانشگاه های رشته  مهندسی عمران مقاله " برترین دانشگاه های مهندسی عمران در ایران" را مطالعه کنید. 

دانشگاه صنعتی اصفهان:

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشکده مهندسی مواد همزمان با تاسیس دانشگاه در سال 1356 شروع به پذیرش دانشجو کرد. این دانشکده تا سال 1366 فقط در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرفت و بعد از آن در مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد، دکترا و پسادکترا نیز دانشجو پذیرفت.

این دانشکده با آموزش و تربيت دانش آموختگاني برجسته و توانا، توليدات علمي باکیفیت، انجام موفق طرح هاي پژوهشي، همكاري گسترده و مؤثر با صنايع، تأسيس انجمن هاي علمي، برگزاري همايش هاي علمي ملي و بين المللي، ايجاد قطب علمي فولاد، مشاركت در تأسيس پژوهشكده هاي فولاد و نانوفناوري و مواد پيشرفته و ارتباطات بین المللی فراوان یکی از 3 دانشگاه برتر رشته مهندسی مواد می باشد.

3 دانشگاه برتر در رشته مهندسی مواد و متالورژی در خارج از کشور:

بر اساس رتبه بندی موسسه QS، که هر ساله بیش از 3000 دانشگاه و موسسه علمی را بر اساس استاندارد ها با یکدیگر مقایسه می کند، دانشگاه های برتر در رشته مهندسی مواد به ترتیب زیر می باشد:

برای انتخاب بهتر از بین دانشگاه های مختلف، لازم است که داوطلبان حداقل 3 دانشگاه برتر رشته مهندسی مواد را از این لیست را بشناسند و آنها را با یکدیگر مقایسه کنند:

دانشگاه ماساچوست یا MIT:

دانشگاه ماساچوست

دانشگاه ماساچوست یک دانشگاه خصوصی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست کشور آمریکا می باشد و از مهم ترین مراکز علمی و تحقیقاتی در جهان است. داوطلبان رشته مهندسی مواد و متالورژی می توانند در دانشکده مهندسی و رشته علم و مهندسی مواد مشغول به تحصیل شوند.

این دانشگاه به دلیل کسی جوایز مختلف، رتبه علمی بسیار بالا، حدود 1000 اعضای علمی و رتبه عالی تحقیقات و مقالات جزء 3 دانشگاه برتر مهندسی مواد در جهان می باشد.

دانشگاه استنفورد:

دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد در شهر سانفرانسیسکو در نزدیکی ایالت کالیفرنیا آمریکا واقع شده است و با حدود 2000 عضو هیئت علمی، حدود 20 استاد برنده جایزه نوبل، سطح علمی بالا، تعداد بالای مقالات و پژوهش های انجام شده با دانشجویان بین المللی و همچنین تعداد بالای ایجاد شرکت و انتقال تکنولوژی توسط فارغ التحصیلان، یکی از 3 دانشگاه برتر مهندسی مواد در جهان می باشد.

دانشگاه نانیانگ:

دانشگاه نانیانگ

این دانشگاه، یک دانشگاه دولتی و تحقیقاتی در کشور سنگاپور می باشد که حدود 1660 هیئت علمی و 33000 دانشجو دارد و همچنین دارای بزرگترین کالج مهندسی در جهان است که به دلیل دانشجویان بین المللی زیاد و تعداد بالای مقالات خارجی چاپ شده در میان 3 دانشگاه برتر مهندسی مواد در جهان می باشد.

جمع بندی:

در نهایت و به عنوان جمع بندی، باید توجه کرد که برای شروع تحصیل یا ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور، شناخت کافی از شرایط دانشگاه ها ضروری می باشد. موسسات مختلف، بر اساس استاندارد ها 3 دانشگاه برتر مهندسی مواد را برای داوطلبان ارائه می دهند و این لیست می تواند به عنوان راهنمایی جامع و کامل برای مقایسه و تصمیم گیری متقاضیان باشد.

نویسنده: سارا ستوده، کارشناس دپارتمان مهندسی مواد و متالورژی گروه آموزشی پارس پژوهان

اشتراک گذاری

نظرات (0)

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.