آرشیو

جدیدترین ها


  • 0
  • 77

معرفی نرم افزار PV Elite


فروردین 25 1403







  • 0
  • 142

مهندسین برتر عمران


آبان 28 1402



















  • 0
  • 373

چت GPT در مدیریت انرژی


خرداد 18 1402

  • 0
  • 588

آینده مهندسی با چت GPT


خرداد 17 1402




  • 0
  • 375

هوش مصنوعی در تولید آلیاژهای آنتروپی بالا

                                  ...


اردیبهشت 25 1402


  • 0
  • 349

استراتژیSTP  در بازاریابی!


اردیبهشت 18 1402


  • 0
  • 486

آشنایی با کارگاه کامپوزیت


اردیبهشت 14 1402









  • 0
  • 366

سیگنال دیجیتال در MATLAB


اسفند 11 1401


  • 0
  • 388

شبکه عصبی در MATLAB


اسفند 08 1401

  • 0
  • 425

متلب و کاربردهای آن


اسفند 07 1401












  • 0
  • 391

اساس کار چیلرها


مهر 23 1401
























  • 0
  • 778

آیا کارآفرین شدن سخت است؟


اردیبهشت 14 1401





تگ ها

آنچه که باید درباره رشته مهندسی معماری  بدانیم

آنچه که باید درباره رشته مهندسی معماری بدانیم

تاریخچه مهندسی معماری بسیار طولانی است و چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد! نه تنها چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد، بلکه آنقدر سوالات دارم که آرزو می کنم از معماران معروف بپرسم، مثلاً چرا آنها آن را ساخته اند، آیا رنگ یا طرح خاصی برای آن ساختمان انتخاب کرده اند، آیا دلیلی وجود دارد که آنها ساخته اند. آن ساختمان، یا اگر آنها در حال گذراندن چیزی بودند که بر استدلال آنها در مورد چرایی ساختن آن به روشی که انجام دادند تأثیر گذاشت. شاخه های معماری به معماری مدنی، مقدس، دریایی، نظامی و منظر است. تاریخ معماری تغییرات معماری را از طریق سنت‌ها، مناطق مختلف، گرایش‌های سبک کلی و تاریخ‌ها دنبال می‌کند. معماری یک نوع هنر و همچنین یک علم است. این یک هنر است زیرا راهی برای بیان خلاقیت شماست. با توجه به اینکه معماری نوعی هنر است، دریچه ای برای خلاقیت و راهی برای بیان دیدگاه های شما در مورد جامعه است. به ازای هر 2000 نفر جمعیت یک معمار وجود دارد . با این حال، تنها 20 درصد از ساختمان ها در واقع توسط معماران ساخته شده اند. این بدان معناست که ما به معماران بیشتری نیاز داریم!

رشته مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری به عنوان هنر و علم طراحی ساختمان ها و سازه ها تعریف می شودیک تعریف گسترده‌تر می‌تواند شامل طراحی هر محیط، سازه یا شیء ساخته شده از شهرسازی، طراحی شهری و معماری منظر گرفته تا مبلمان و اشیا باشدهمچنین می‌توان آن را به‌عنوان دستکاری اشکال، فرم‌ها، فضا و نور برای تغییر محیط تعریف کردیک تعریف بسیار معروف از معماری همان تعریفی است که معمار فرانسوی لوکوربویزر ارائه کرده است : "معماری بازی استادانه، صحیح و باشکوه فرم ها در زیر نور است." ( vers unearchitecture , 1923) در واقع، تعریف معماری آسان نیست و می توان به تعداد کتاب هایی که در مورد معماری وجود دارد، تعاریف پیدا کرداحتمالاً هر معمار تعریف دلخواه خود را دارد.

انجام معماری نیازمند دانش فنی قوی در زمینه های مهندسی، لجستیک، هندسه، تکنیک های ساختمان، طراحی عملکردی و ارگونومی استهمچنین نیاز به حساسیت خاصی نسبت به هنر و زیبایی شناسی دارددر نهایت، این امر مستلزم دغدغه ای برای پرسش های انسانی و مشکلات جامعه استمعماری حوزه ای بسیار وسیع وانسانی است که در عین حال فنی، هنری و اجتماعی استبه طور سنتی، دوره های معماری همیشه در محل تلاقی این حوزه ها یافت می شودحرفه معمار مستلزم توانایی خاصی برای ترکیب اطلاعاتی است که از مناطق بسیار متفاوت به دست می آید، و معماران اغلب در گروه هایی که از متخصصان بسیار متفاوت تشکیل شده اند، موقعیت رهبر، میانجی یا متمرکز کننده را به عهده می گیرند.

با این حال، امروزه دامنه وسیع ساخت و ساز، تقاضا برای مجموعه وسیعی از سازه های مختلف و گرایش عمومی به تخصص که در زمینه ساخت و ساز بسیار وجود دارد، باعث شده است که معماری اغلب به چندین تخصص مختلف تقسیم شود.

معماری ، هنر و علم طراحی و برپایی ساختمان ها ، موضوع گسترده‌ای است - هر فرهنگی از زمان طلوع زمان، سبک متمایز خود را برای ساختن سرپناه‌هایی برای زندگی، کار و نگهداری اشیا در آن افراد داشته است. این پناهگاه‌ها از آن زمان به بعد به خانه ای تبدیل شده اند که امروز می شناسیم.معماران در شکل دادن محیط ساخته شده ما مراقبت می کنند یک تعریف گسترده‌تر می‌تواند شامل طراحی کل محیط ساخته‌شده، از سطح کلان شهرسازی، طراحی شهری ، و معماری منظر تا سطح خرد مبلمان باشد.

اولین معماران قطعاً متخصص نبودند، بلکه کسی بودند که خانه های اولیه را با استفاده از ابزارها و مواد ساده ای که در مجاورت سایت یافت می شوند، بنا می کردندامروزه معماران دارای مجوز از یک حوزه قضایی برای ارائه خدمات طراحی به عموم از طریق تمرین معماری هستند و شرکت های معماری زیادی وجود دارد.

روح معماری طراحی ساختاری است که برای انسانها برای زندگی، کار، بازی و غیره مناسب باشد. همچنین به منظور ایجاد آرامش به کاربران آن استتا آنها احساس راحتی کنند، آنها احساس نشاط کنند، آنها را احساس کنند. آنها احساس می کنند که شخصی به اندازه کافی به رفاه آنها اهمیت می دهد تا چیزی طراحی کند که از آن لذت ببرندیک معمار خوب بیشتر ازطراحی ساختمان انجام میدهد اومیداند که محیط اطراف مردم چه احساسی درآنها ایجاد میکند.

مسیر شغلی رشته مهندسی معماری

متخصصان معماری می توانند زمین های بازی، ساختمان های تجاری و خانه ها را طراحی کنندآنها همچنین می توانند به جوامع و دولت ها در طراحی محله ها کمک کنندبخش زیر چندین مسیر شغلی مختلف در معماری را شرح می دهد.

برنامه ریزی شهری

برنامه ریزی شهری بر ایجاد و اجرای طرح هایی برای ساختارهای فیزیکی و مناظر جوامع متمرکز استاین طرح ها باید منعکس کننده شخصیت و نیازهای شهر، شهر یا محله باشد و شامل جزئیاتی مانند ساختمان ها، سیستم های حمل و نقل و زمین های بازی باشداین مسیر شغلی شامل ایجاد پیشنهادهای پروژه و درگیر شدن در تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها است.

طراحی داخلی

متخصصان در این زمینه طراحی داخلی ساختمان ها را انجام می دهندپروژه ها شامل بازسازی یک اتاقه و چند سطحی برای خانه ها یا سازمان های خصوصی استاین تغییرات به زیبایی، عملکرد و ایمنی مربوط می شودافراد حرفه ای باید طرح ها را با دست یا با نرم افزار بکشند.

طراحی منظر

معماران در این صنعت، فضا، ظاهر و عملکرد فضای باز را بهبود می بخشندبرای مثال، متخصصان ممکن است باغ‌ها، پیاده‌روها یا درختان را به مناطقی مانند خانه‌ها، کالج‌ها و زمین‌های بازی اضافه کننداین طراحان ممکن است از نرم‌افزار طراحی و پیش‌نویس کامپیوتری برای ساخت طرح‌های پروژه‌های خود استفاده کنند.

معماری تجاری

معماری تجاری به سازه هایی با کاربری تجاری مانند فروشگاه های خرده فروشی، رستوران ها و دفاتر اشاره دارداین پروژه‌ها باید نوع محصول یا خدماتی را که کسب‌وکار ارائه می‌دهد، با رعایت فاصله، ایمنی و دسترسی عمومی منعکس کند.

طراحی ساختمان سبز

این صنعت طراحی و ساختار سازگار با آب و هوا را برای ساختمان ها از جمله بیمارستان ها، مدارس و خانه ها در اولویت قرار می دهدحرفه ای ها می توانند نوسازی هایی را انجام دهند که از انرژی خورشیدی استفاده می کند، مصرف آب را کاهش می دهد و از مواد سازگار با محیط زیست استفاده می کندحرفه ای ها باید عوامل اقتصادی، فرهنگی و آب و هوایی را که بر گزینه های سبز تاثیر می گذارند در نظر بگیرند.

مهندسی معماری

چگونه حرفه خود را دررشته مهندسی معماری شروع کنید

حرفه ای هایی که مدرک کاردانی کسب می کنند می توانند به عنوان نقشه کش و نجاری کار کنندبا این حال، فرصت های شغلی معمولاً با سطوح بالاتر افزایش می یابدبرای مثال، مدرک لیسانس، به فارغ التحصیلان واجد شرایط برای تبدیل شدن به نقشه بردار، طراح صنعتی و مدیران ساخت و ساز می شود.

متخصصان معماری باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد را در نظر بگیرند زیرا معماران اغلب به مدرک حرفه ای و مجوز نیاز دارندمعلمان دوره متوسطه و مورخانی که با معماری سروکار دارند عموماً به مدرک دکترا نیاز دارند.

کاردانی رشته مهندسی معماری

یک برنامه کاردانی در معماری مفاهیم مقدماتی مانند فناوری های ساخت و ساز و مصالح ساختمانی برای طراحی مسکونی و تجاری را پوشش می دهدیادگیرندگان نحوه ایجاد اسناد ساخت و ساز و ارزیابی پروژه ها را برای ایجاد برآورد هزینه و زمان مطالعه می کنندبرنامه های معماری همچنین به دوره های آموزشی عمومی در موضوعاتی مانند انگلیسی، ریاضی و ارتباطات نیاز دارند.

اکثر برنامه های کاردانی در معماری شامل حدود 60 واحد مورد نیاز و چندین پروژه استمتقاضیان ممکن است نیاز به تکمیل دوره های پیش نیاز در جبر، مثلثات و هندسه داشته باشند .

فارغ التحصیلان می توانند در شرکت های ساختمانی، تاسیسات دولتی و شرکت های مهندسی استخدام شوندآنها می توانند مشاغلی را به عنوان نقشه کش، نجاری و تکنسین های مهندسی عمران دنبال کنند.

لیسانس رشته مهندسی معماری

مدرک لیسانس معماری معمولاً به حدود 150 واحد نیاز دارددانشجویان تمام وقت می توانند در 4-5 سال فارغ التحصیل شونددوره های مورد نیاز مفاهیم ریاضی پیشرفته مانند هندسه تحلیلی و حساب دیفرانسیل و انتگرال را پوشش می دهدبرنامه ها همچنین دانشجویان را با مفاهیم فیزیک و مهندسی برای سازه های ساختمان آشنا می کنددانش آموزان اغلب پروژه ها را تکمیل می کنند و در استودیوهای طراحی شرکت می کنند.

دروس ممکن است بر تاریخچه معماری و جنبه های محیطی و فرهنگی طراحی نیز تأکید کندبرخی از برنامه‌ها به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند تا در زمینه‌هایی مانند طراحی محاسباتی و تاریخچه ساختمان، خردسالان را دنبال کنند.

کارشناسی ارشدرشته مهندسی معماری

برنامه کارشناسی ارشد موضوعات معماری مانند سازه های ساختمانی، طراحی و مصالح را با عمق بیشتری نسبت به برنامه کارشناسی بررسی می کنددوره کارشناسی ارشد نیز پژوهش را در اولویت قرار می دهدبسیاری از برنامه ها تخصص هایی مانند معماری منظر را ارائه می دهند.

برخی از برنامه ها به دوره های استودیو طراحی، کارآموزی یا پایان نامه نیاز دارنداکثر مدارک کارشناسی ارشد معماری به 40-60 واحد نیاز دارند و حدود دو سال طول می کشدفارغ التحصیلان ممکن است قبل از معمار شدن نیاز به دریافت مجوز داشته باشند.

مهندسی معماری

جمع بندی

در پایان، آینده صنعت معماری روشن به نظر می رسد همگام بودن با روندها و جلوتر ماندن از منحنی ها برای هر کسب و کاری در این زمینه به سرعت در حال تغییر استمی‌توان به راحتی در موجی از ایده‌ها و مواد جدید غرق شد، اما به یاد داشته باشید که حرکت آهسته و صرف وقت خود برای یافتن آنچه برای شما بهترین است ارزش دارد.

برای زنده ماندن و شکوفایی در این چشم انداز دائماً در حال تغییر، خلاقیت همراه با چشم نوآوری شما را از همه چیز جلوتر نگه می داردبنابراین، تغییرات را در آغوش بگیرید، موفقیت را پیش بینی کنید، از روندهای صنعت آگاه باشید و چیزهای جدید را تجربه کنید تا مطمئن شوید که سال 2023 سال موفقی است.

نویسنده: سیده حدیثه هاشمی، کارشناس دپارتمان مهندسی معماری گروه آموزشی پارس پژوهان

اشتراک گذاری

نظرات (0)

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.