آرشیو

جدیدترین ها


  • 0
  • 79

معرفی نرم افزار PV Elite


فروردین 25 1403







  • 0
  • 142

مهندسین برتر عمران


آبان 28 1402



















  • 0
  • 376

چت GPT در مدیریت انرژی


خرداد 18 1402

  • 0
  • 589

آینده مهندسی با چت GPT


خرداد 17 1402




  • 0
  • 376

هوش مصنوعی در تولید آلیاژهای آنتروپی بالا

                                  ...


اردیبهشت 25 1402


  • 0
  • 349

استراتژیSTP  در بازاریابی!


اردیبهشت 18 1402


  • 0
  • 487

آشنایی با کارگاه کامپوزیت


اردیبهشت 14 1402









  • 0
  • 366

سیگنال دیجیتال در MATLAB


اسفند 11 1401


  • 0
  • 390

شبکه عصبی در MATLAB


اسفند 08 1401

  • 0
  • 426

متلب و کاربردهای آن


اسفند 07 1401












  • 0
  • 393

اساس کار چیلرها


مهر 23 1401
























  • 0
  • 781

آیا کارآفرین شدن سخت است؟


اردیبهشت 14 1401





تگ ها

بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها به چه صورت است؟

بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها به چه صورت است؟

پیش از آنکه در مورد بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها بخواهیم صحبت کنیم باید این رشته  و گرایش های آن را بشناسیم. این رشته ترکیبی از رشته مهندسی و پزشکی است که به طراحی و ساخت اعضای مصنوعی مکانیکی یا الکتریکی، تجهیزات اتاق عمل ، تجهیزات پزشکی میپردازد. مهندسان پزشکی تقریبا مانند مهندسان برق به طراحی مدار های الکتریکی با استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی برای اعضای مصنوعی ، سیستم ها تصویربرداری، تجهیزات ورزشی و توانبخشی می پردازند. 

رشته مهندسی پزشکی علارغم اینکه نام پزشکی دارد اما بیشتر واحد های آن مهندسی است به همین دلیل این رشته نیازمند تسلط به دروس ریاضی و فیزیک دارد. یک مهندس پزشکی باید بداند که محیط کار او بیشتر در بیمارستان ها و محیط های مرتبط با آن است به همین دلیل باید محیط کار بیمارستانی و علم زیست شناسی را دوست داشته باشند.

این رشته به طور کلی به سه گرایش بیو مکانیک ، بیو الکتریک و بیو متریال تقسیم میشود که بازار کار در هر کدام از این گرایش ها متفاوت است. حوزه کاری هر کدام از این گرایش ها متفاوت است در ادامه به معرفی گرایش های مهندسی پزشکی میپردازیم.


در گرایش بیو مواد با گسترش وسایل پزشکی در جامعه، نیاز به پرورش متخصصینی داریم که با درک و فهم درستی از فیزیک و شیمی مواد و شناخت محیط بیولوژیک بتوانند وسایل کاربردی بسازند. گرایش بیو مواد بیشتر روی تهیه مواد مختلف طبیعی و مصنوعی، طراحی روش های ساخت، قالب گیری نهایی مواد و اصلاح آن ها تمرکز دارد. هر چه دانشمندان کشور در شیمی، بیولوژی و فیزیک و پزشکی پیشرفت بیشتری داشته باشند، آینده این علم هم بیشتر می شود

در گرایش بیومکانیک دانشجویان در دوران تحصیل خود با مفاهیم مکانیکی در زمینه های پزشکی آشنا می شوند. این مهندسین بعد از ساخت اعضای مصنوعی، درباره نحوه عملکرد آن ها هم اظهار نظر می کنند. این علم روز به روز پیشرفت می کند. از جمله پیشرفت های این گرایش می توان به ساخت دریچه های قلب مصنوعی، ارتز ها و پروتز ها، قلب مصنوعی، مفاصل مصنوعی، ابزارهای جراحی و کمک تشخیصی شده است.

رشته بیوالکتریک شامل الگوبرداری از سیستم های بیولوژیکی در طراحی های نوین، استفاده از اصول الکتریکی، الکترومغناطیسی و مغناطیسی است. هدف از پروش این مهندسین پرورش افرادی است که مهارت تجهیز، نگه داری و طراحی دستگاه های پزشکی را داشته باشند یا حداقل با شناخت کافی از زمینه های پزشکی و دستگاه های پزشکی بتواند از دستگاه های مدنظر و کاربردی را از خارج سفارش دهد. یک مهندس بیوالکتریک باید به کار خود از دید مهندسی برق ، مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات نگاه کنند. از مهارت های یک مهندسی بیوالکتریک بعد از فارغ التحصیلی می توان به پردازش علائم حیاتی، ساخت وسایل توانبخشی، پردازش تصاویر پزشکی و سیستم های تصویربرداری، طراحی سیستم های گفتار درمانی، مدلسازی سیستم های بیولوژیک و طراحی سیستم های مانیتورینگ برای بیمارستان ها اشاره کرد. حال که با رشته و گرایش های آن آشنا شدیم به بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها و آینده شغلی آن میپردازیم.

بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها

 بازار کار در مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی یک رشته پرطرفدار بین خانم ها است، وجود یک متخصص تجهیزات پزشکی در تمام مراکز درمانی، بیمارستان ها و غیره امری ضروری است، پس فارغ التحصیلان این گرایش نباید نگران آینده شغلی خود باشند. همچنین با وجود رشد شرکت های دانش بنیان در زمینه های پزشکی، بازار کار این حرفه رونق گرفته و فرصت های شغلی زیادی را برای فارغ التحصیلان فراهم کرده است. همچنین در مقاله " بررسی رشته های مهندسی برای خانم ها " می توانید وضعیت رشته های دیگر مهندسی برای خانم ها رو مطالعه کنید. 

فارغ التحصیلان این رشته برای ورود به بازار کار، حداقل باید دارای مدرک کارشناسی باشند. یکی از موارد بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها میتوان به مرکز تحقیقات وزرات دفاع و سایر مراکز تحقیقاتی، موسسته استاندارد، وزارت بهداشت، بنیاد مستضعفان و جانبازان، وزارت صنایع، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، سازمان تامین اجتماعی و بیمارستان های دولتی اشاره کرد  که در آن مشغول به کار شوند.

این افراد اگر علاقه به مشغول شدن در مراکز فوق را نداشته باشند، میتوانند در کلینیک ها، بیمارستان های خصوصی، کارخانه های تولید انواع وسایل پزشکی کار کنند. هم چنین درصورت داشتن سرمایه کافی نسبت به راه اندازی شرکت وارد کننده تحهیزات پزشکی اقدام کنند و یا در دانشگاه های به تدریس بپردازند. بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها در زمینه بازاریابی ، تدریس در دانشگاه ها و فعالیت در مراکز تحقیقاتی بهتر از حوزه تعمیرات تجهیزات پزشکی می باشد.

بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها نسبت به سایر رشته های فنی مهندسی یکی از مناسب ترین رشته هاست. اغلب خانم های پذیرفته شده در رشته مهندسی پزشکی علمکرد خوبی در دانشگاه دارند ولی این به این معنا نیست که تمامی فارغ التحصیلان از درآمد بالایی برخوردار خواهند بود. برای کسب درآمد بالا در رشته مهندسی پزشکی یا هر رشته دیگر، صرفا داشتن مدرک فارغ التحصیلی معیار کسب درآمد نیست، در حال حاضر بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها اشباع نشده است، افرادی در این بازار کار این رشته موفق خواهند بود، که پیش از فکر کردن به کسب درآمد ، علاقمند به فعالیت در این رشته باشند، اگر به شغل خود علاقمند باشید، از انجام آن لذت برده و قطعا موفق خواهید شد و  نتیجه موفقیت نیز کسب درآمد بالا خواهد بود. چنانچه علاقمند به آشنایی با بازار کار سایر رشته های مهندسی هستید  هستید پیشنهاد می کنیم مقالات "بازار کار مهندسی مواد برای خانم ها چگونه است؟" ، "بازار کار مهندسی برق برای خانم ها چگونه است ؟" و "مهندسی صنایع برای خانم ها، یک انتخاب درست یا اشتباه؟" را مطالعه کنید. 

بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها

آینده شغلی مهندسی پزشکی برای خانم ها

بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها در گرایش های مختلف متفاوت است و طبعا درآمدی که متخصص هر گرایش می تواند کسب کند ، متغیر می باشد. در حال حاضر مهندسی پزشکی در بیش از 10 گرایش شامل  گرایش های بالینی ، بیوالکتریک  ، بیومکانیک ، بیومواد ، مهندسی بافت ،  مهندسی ورزش ، مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی و … ارائه می شود که حوزه های کاری هر کدام و فرصت های شغلی و به دنبال آن میزان در هر یک از گرایش ها فرق دارد.

اما یک کارشناس مهندسی پزشکی معمولا در سه حوزه اصلی ، بازاریابی و فروش  ، طراحی و ساخت و تعمیر و نگهداری و بازسازی تجهیزات پزشکی فعالیت می کند مخصوصا حوزه بازاریابی و فروش که می تواند درآمد بسیار زیادی را در پی داشته باشد. بازار کار رشته مهندسی پزشکی برای خانم‌ها و سطح درآمد در این حوزه کاملا مناسب شناخته می‌شود و از محدود رشته‌هایی است که بازار کار آن هنوز در ایران کاملا اشباع نشده است. به مسئله ای که در بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها باید توجه داشت این است که خانم ها به کدام یک از گرایش های این رشته که پیشتر گفته شد وارد شوند.

میزان درآمد در مهندسی پزشکی

میزان درآمد  افراد در بخش های خصوصی با دولتی متفاوت است. افرادی که در بخش های دولتی کار می کنند حقوقی مطابق قانون مدیریت کشوری دریافت می کنند، اما افرادی که در بخش های خصوصی کار می کنند، می توانند درآمد بیشتری داشته باشند. به طور میانگین میزان حقوق ماهیانه یک مهندس پزشکی را می توانیم 7 میلیون تومان در نظر بگیریم.

بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها در سایر کشور ها هم مناسب است .این افراد در بیشتر کشورها متقاضی دارند و حقوق های خوبی دریافت می کنند. طبق پیش بینی ها فرصت های شغلی برای این حرفه تا سال 2029 رشد بسیار خوبی دارد. ایالت هایی مانند وایومینگ، آلاسکا، نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، نوادا، کانکتیکات، مریلند، کالیفرنیا، دلاور، رود آیلند از بهترین ایالات برای مهندسان پزشکی است.

دراین مقاله سعی کردیم به بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها بپردازیم. اما با توجه زمان حاضر و فعالیت خانم ها در اکثر حوزه ها مسئله بازار کار برای خانم ها به نسبت قبل بهتر شده است. در حال حاضر برای ورود به بازار کار چه برای خانم ها و چه برای آقایان داشتن مهارت کافی و تسلط در حوزه ای که میخواهند وارد شوند بسیار مهمتر از جنسیت فرد است. ولی با توجه به آماری که از سایر رشته ها وجود دارد بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها بهتر از سایر رشته ها در حوزه فنی مهندسی است.

نویسنده مقاله: سمانه خان بیگی کارشناس دپارتمان مهندسی پزشکی پارس پژوهان

اشتراک گذاری

نظرات (0)

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.