آرشیو

جدیدترین ها

  • 0
  • 69

معرفی نرم افزار PV Elite


فروردین 25 1403







  • 0
  • 140

مهندسین برتر عمران


آبان 28 1402



















  • 0
  • 373

چت GPT در مدیریت انرژی


خرداد 18 1402

  • 0
  • 587

آینده مهندسی با چت GPT


خرداد 17 1402




  • 0
  • 375

هوش مصنوعی در تولید آلیاژهای آنتروپی بالا

                                  ...


اردیبهشت 25 1402


  • 0
  • 347

استراتژیSTP  در بازاریابی!


اردیبهشت 18 1402


  • 0
  • 485

آشنایی با کارگاه کامپوزیت


اردیبهشت 14 1402









  • 0
  • 365

سیگنال دیجیتال در MATLAB


اسفند 11 1401


  • 0
  • 387

شبکه عصبی در MATLAB


اسفند 08 1401

  • 0
  • 424

متلب و کاربردهای آن


اسفند 07 1401












  • 0
  • 390

اساس کار چیلرها


مهر 23 1401
























  • 0
  • 776

آیا کارآفرین شدن سخت است؟


اردیبهشت 14 1401





تگ ها

                                     مهندسی صنایع برای خانم ها، یک انتخاب درست یا اشتباه؟

مهندسی صنایع برای خانم ها، یک انتخاب درست یا اشتباه؟

تفکر اشتباهی که متاسفانه در بسیاری از جوامع حکم فرما است و خیلی از آدم ها راحت برای همه نسخه میپیچند و متاسفانه در جامعه ما این  چنین افرادی وجود دارند. آدم هایی با تفکرات بسته و مردسالار که در گوشه و کنار خیلی از شهرهای ایران هم وجود دارند. از دید این آدم ها خیلی از کارها برای دختران ممنوع هست. اما خبر خوش اینجاست که این دسته از آدم ها فقط اقلیت جامعه ما را تشکیل داده اند و امروزه دخترهای سرزمینمان پا به پای پسران برای سربلندی ایران عزیزمان در یک جبهه در حال تلاش هستند و موفقیت های بسیاری در عرصه های علمی، ورزشی، هنری و... به دست آورده اند. در بیشتر دانشگاه ها ظرفیت پذیریش رشته های مهندسی بویژه رشته هایی همچون مهندسی صنایع برای خانم ها با آقایان برابر است.


چرا یک خانم باید رشته مهندسی را انتخاب کند؟


از چند جهت میشه به این موضوع پرداخت یکی اینکه بسیاری از دختران علاقه ای به رشته های علوم انسانی و تجربی ندارند و این رشته ها اولویت اولشان نیست. خیلی ها از درس های تئوری علوم انسانی متنفر هستند خیلی ازآنها روحیاتشان با محیط بیمارستان سازگاری ندارد.. خیلی از دخترها علاقه به رشته ریاضی و حل مسئله و طراحی دارند. رشته ریاضی برای بسیاری از بانوان جذابیتی دارد که رشته های تجربی و علوم انسانی ندارد.
فرضیه ای هم است که خیلی از افراد تصور میکنند که شانس قبول شدن در رشته ریاضی بیشتر از ما بقی رشته ها است. اما الان شما قصد ورود به دانشگاه دارید پس با تفکرات اشتباه در خصوص این موضوع که دخترو چه به رشته مهندسی جنگیدی. چرا؟ چون در مقطع متوسطه رشته ریاضی و فیزیک را انتخاب کرده ای. اگر شما روحیه جنگده ای ندارید پس فکر ورود به رشته های فنی مهندسی از سرتون بیرون بندازید. البته ما اینجاییم که به شما بگویم اگر دارای روحیه ای قوی میباشید و دارای پشتکار و جسارت هم هستید مهندسی صنایع برای خانم ها می تواند بهترین گزینه باشد.


محدودیت های رشته های فنی مهندسی برای خانم ها؟


فضای کار بسیاری از رشته های فنی مهندسی مردانه هست و خیلی از دختران چنین محیط هایی را علاقه ندارند. همچنین در طول تحصیل هم کارگاه های آموزشی و آزمایشگاه های زیادی دارند که خیلی از دختران از چنین فضاهایی خوششان نمیاید. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب نمایید پیشنهاد میکنم حتما مقاله بررسی رشته های مهندسی برای خانم ها را مطالعه نمایید.

مهندسی صنایع برای خانم ها


رشته مهندسی صنایع برای خانم ها چه مزیت هایی دارد؟


احتمالا این جمله زیاد به گوشتان خورده باشه که مهندسی صنایع اقیانوسی است به عمق یک سانتی متر.در این رشته با انواع و اقسام مهارت های نرم آشنا میشویم که شاید تا حدودی جنس مهندسی صنایع نسبت به سایر ر شته های فنی مهندسی متفاوت باشد.  از این رو اسم این رشته را هم رشته مهندسی دخترونه نامگذاری کرده اند. محیط کاری مناسب که یکی از دغدغه دختران می باشد در این رشته برطرف شده است و میط کار برای خانم ها مناسب تر است در ثانی این رشته درس های راحت تری هم نسبت به سایر رشته های فنی مهندسی دارد که این نیز یکی دیگر از مزیت های این رشته می باشد.
پس اگر بخواهم جمع بندی کرده باشم رشته مهندسی صنایع برای خانم ها دوتا مزیت دارد:

  • محیط بازار کار مناسب
  •  دروس آسان تر
  •  

بازار کار رشته مهندسی صنایع برای خانم ها


رشته مهندسی صنایع به نسبت سایر رشته های فنی مهندسی بازارکار مناسب تری برای خانم ها دارد که مهمترین دلایل آن میتوان به این موارد اشاره کرد:

  1. 1- با توجه به دروسی که در دانشگاه میگذرانند زمانی که جذب محیط کار می شوند فضای کاری آن به مراتب مناسب تر از سایر رشته های نی مهندسی است.
  2. 2- مهندسی صنایع را اقیانوسی به عمق یک سانتی متر می نامند و نکاتی که در طول تحصیل میخوانند نسبت به سایر رشته های فنی مهندسی مهارت های نرم تری را میگذرانند.
  3. 3- فضای بعضی از رشته های فنی مهندسی پسرونه است که همین امر سبب می شود تا محیط کاری هم مردانه تری داشته باشند اما در رشته مهندسی صنایع به این شکل نیست.


وظایف یک مهندس صنایع


محبوبیت بالای رشته مهندسی صنایع برای خانم ها باعث شده که بسیاری از کارفرما در آگهی استخدامی به جذب خانم ها روی بیاورند که دلیل محبوبیت بالای این رشته را میتوان این دلیل نام برد که رشته مهندسی صنایع همزمان تلفیقی از مهارت های نرم و مدیریتی و مهارت های ریاضی و مهندسی است.
یک مهندس صنایع با توجه به دروسی که در دانشگاه میگذراند میتواند در قسمت های مختلف یک شرکت تولیدی یا خدماتی و یا صنعتی مشغول به فعالیت شود که این قسمت ها شامل واحد تضمین کیفیت، کنترل کیفیت، کنترل پروژه، برنامه ریزی تولید، لجستیک، بهینه سازی سیستم ها، سیستم های مالی، تحلیل داده ها، بازاریابی و فروش، واحد R&D و... می باشد.
از عمده ترین وظایف یک مهندس صنایع میتوان به افزایش بهره وری و راندمان در بین کارکنان، افزایش کیفیت در حوزه محصول و خدمات و همچنین امروزه در حوزه تحلیل داده ها، هوش تجاری و هوش مصنوعی که در همه حوزه های بالا نقش مثبتی را دارد اشاره داشت.

یک مهندس صنایع خانم موفق


خانم ها برای ورود به رشته مهندسی صنایع چه مهارت هایی نیاز دارند؟


خب همینطور که اشاره کردیم مهندسی صنایع اقیانوسی به عمق یک سانتی متر است و در بسیاری از حوزه ها مهنسدین صنایع نقش ایفا میکنند. این رشته به دلیل دروسی که در طی تحصیل میگذرانند بسیار مشابه با رشته های مدیریتی می باشد پس فارغ التحصیلان این رشته برای اینکه جذب محیط کار شوند باید همزمان علاوه بر مهارت های فنی و مهندسی، مهارت های مدیریتی هم بگذرانند. ما در گروه آموزشی پارس پژوهان سعی کردیم با استفاده از اساتید مجرب و نیاز بازار، دوره های کاملا پروژه محوری داشته باشیم تا خلا بین دانشگاه و صنعت را پوشش بدهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص لیست دوره ها کلیک نمایید.


درآمد یک مهندس صنایع خانم با آقا تفاوت دارد؟


صد در صد جواب منفی است. خداروشکر رشته مهندسی صنایع از اون دسته رشته هایی است که تفاوتی جنسیتی برای درآمد قائل نمیشود و بر اساس تجربه و مهارت درآمد افزاد سنجیده میشود. مهندسی صنایع برای خانم ها با توجه به طیف گسترده کار که در پاراگراف های بالاتر هم اشاره شد می توانند در قسمت های مختلف فعالیت کند اما درآمد بستگی به تجربه و رزومه افراد متغییر است. دوستانی که ابتدا مشغول به کار میشوند با توجه به اینکه تجربه کمتری دارند قطعا درآمد آن ها هم طبق قانون وزارت کار خواهد بود و حداقل حقوق دریافتی خواهند داشت اما رفته رفته هر چقدر تجربه و سابقه افراد بالاتر میرود عدد حقوق دریافتی هم بالاتر می رود.

مقالات "بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها به چه صورت است؟" ، "بازار کار مهندسی برق برای خانم ها چگونه است ؟" و "بازار کار مهندسی مواد برای خانم ها چگونه است؟" را مطالعه کنید. 

جمع بندی


پس همان طور که مشخص شد رشته مهندسی صنایع برای خانم ها یک رشته مناسب می باشد و از نظر درآمد هم تفاوتی بین خانم ها و آقایان کارفرما قائل نمیشوند و برای اینکه بهتر بهتر بشید در این رشته نیاز کسب مهارت های فنی و مهندسی و همچنین مهارت های نرم است. اگر اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که آیا من به عنوان یک خانم این رشته برایم مناسب است یا خیر؟ پیشنهاد میکنم حتما قبل از انتخاب رشته یک تست شخصیت شناسی انجام بدهید و اگر میخواهید بدانید که آیا تیپ شخصیتی من مناسب یک مهندس صنایع است یا خیر حتما مقاله آموزشی ما را مطالعه نمایید.

نویسنده: پوریا گرجی، کارشناس دپارتمان مهندسی صنایع گروه آموزشی پارس پژوهان

 

اشتراک گذاری

نظرات (0)

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.