آرشیو

جدیدترین ها


  • 0
  • 78

معرفی نرم افزار PV Elite


فروردین 25 1403







  • 0
  • 142

مهندسین برتر عمران


آبان 28 1402



















  • 0
  • 374

چت GPT در مدیریت انرژی


خرداد 18 1402

  • 0
  • 589

آینده مهندسی با چت GPT


خرداد 17 1402




  • 0
  • 376

هوش مصنوعی در تولید آلیاژهای آنتروپی بالا

                                  ...


اردیبهشت 25 1402


  • 0
  • 349

استراتژیSTP  در بازاریابی!


اردیبهشت 18 1402


  • 0
  • 487

آشنایی با کارگاه کامپوزیت


اردیبهشت 14 1402









  • 0
  • 366

سیگنال دیجیتال در MATLAB


اسفند 11 1401


  • 0
  • 389

شبکه عصبی در MATLAB


اسفند 08 1401

  • 0
  • 426

متلب و کاربردهای آن


اسفند 07 1401












  • 0
  • 393

اساس کار چیلرها


مهر 23 1401
























  • 0
  • 780

آیا کارآفرین شدن سخت است؟


اردیبهشت 14 1401





تگ ها

آموزش تئوری یا کارگاه آموزشی؟

آموزش تئوری یا کارگاه آموزشی؟

بگذارید این مقاله را با دو سوال شروع کنم؟ آموزش تئوری و کارگاه آموزشی با هم تفاوت دارند؟ چه ارتباطی بین آموزش تئوری و کارگاه آموزشی وجود دارد؟ آموزش تئوری همواره با مطالعه و تحقیق و پژوهش همراه است و اکثرا در مدرسه و دانشگاه به این قسمت از آموزش بیشتر توجه می شود اما تجربه و عمل نیز بعنوان قسمت دیگری از آموزش باعث می شود تا آنچه بصورت تئوری یاد گرفته ایم را به اجرا در آورده و با مشاهده مستقیم آن به درک بهتری از آن برسیم.

ارتباط آموزش تئوری و کارگاه آموزشی؟

نکته  مهمی که باید به آن بسیار توجه شود این است که آموزش تئوری و کارگاه آموزشی مجزا از هم نیستند و دو بخش اصلی دانش را تشکیل میدهند بدین صورت که تنها با دانستن تئوری نمی توان به نتیجه مطلوب از دانش کسب شده رسید و از طرفی دیگر بدون تسلط بر تئوری لازم نمی توان اجرا مسائل مختلف را بدرستی انجام داد.

لذا برای انجام درست هر کار ابتدا باید آن را بصورت تئوری مورد ارزیابی قرار دهیم  تا تمام نکات مهم که لازم است اعمال شود، بطور دقیق مشخص گردد. اهمیت این موضوع از آنجاست که با رعایت نکردن این نکات قطعا نمی توان به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد. شاید برخی از دوستان نظرشان این باشد که در طول عمل نیز می توان نکات مهم را بدست آورد و نیازی به مطالعه و ارزیابی کامل مسائل بصورت تئوری کار بیهوده و وقت گیری است. اما باید گفت که در خیلی از اوقات استفاده از نتایج کارهای پیشینی که بر روی مسائل مختلف انجام شده است می تواند در صرفه جویی وقت و رسیدن که نتیجه مورد انتظار مفید واقع شود.

تئوری

 ما همواره در مدرسه و دانشگاه درگیر درس و امتحان بوده ایم شاید بتوان آموزش تئوری و کارگاه آموزشی را نیز اینگونه در نظر گرفت که آموزش تئوری همان کلاس های درس و کارگاه آموزشی همان امتحان است. در واقع در عمل باید خودمان را محک بزنیم و مشخص کنیم چقدر در یادگیری تئوری خوب عمل کرده ایم

 چرا کارگاه آموزشی؟

با توجه به مباحثی که در بالا به آنها اشاره شد شرکت در هر دو دوره آموزشی تئوری و کارگاهی می تواند برای دانشجویان و علاقمندان به آموزش و یادگیری مفید باشد.  لذا دانشجویان و دانش پژوهان جهت تسلط یافتن بر بسیاری از مباحث تئوری را در دانشگاهی و انجام پروژه های درسی یاد گرفته اند می توانند با حضور دوره های آموزشی مهارت محور که توسط مراکز آموزشی مختلف از جمله گروه آموزشی پارس پژوهان ارائه می شود، به مهارت های لازم برای انجام کارهای عملی دست یافته و با شرکت در پروژه های اجرایی مختلف بتوانند به شغل مورد نظر خود برسند.

کارگاهی

پیشنهاد می کنیم مقاله « نداشتن مهارت و مسائل مربوط به آن در بازار کار رشته های مهندسی » را مطالعه بفرمایید تا بیشتر با اهمیت داشتن مهارت جهت ورود به بازار کار آشنا شوید.

معرفی کارگاه های آموزشی

گروه آموزشی پارس پژوهان با برگزاری دوره های آموزشی عملی و کارگاهی در رشته های مختلف مهندسی و مدیریت در قالب 11 دپارتمان این امکان را برای دانشجویان و دانش پژوهان عزیز فراهم آورده است که بتوانند با حضور در این دوره ها دانش تئوری و عملی خود را بالا برده و بدین طریق مسیر پیشرفت شغلی را برای خود هموارتر کنند.

در ادامه لیست کارگاه های آموزشی که خدمت دانشجویان عزیز ارائه می شود آورده شده است.

آموزش طراحی و ساخت پرینتر سه بعدی

سرفصل هایی که در این دوره مورد توحه است معرفی تاریخچه و روش های ساخت پرینتر سه بعدی، آشنایی دانشجویان با انواع چاپگرهای سه بعدی و روش چاپ سه بعدی FDM، طراحی پرینتر با نرم افزار سالیدورکس، انواع تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پرینتر را شامل می شود و این دوره کاملا عملی و کاربردی است و در انتهای دوره دانشجویان قادر به ساخت پرینتر سه بعدی خواهند بود.

پرینتر سه بعدی

آموزش ساخت کامپوزیت

 با توجه به قابلیت استفاده مختلف کامپوزیت ها در کاربردهای گوناکون همچون هوافضا، خودرو، نساجی، نظامی و ... شرکت در کارگاه آموزشی مواد کامپوزیتی می تواند فرصت های شغلی خوبی را برای مهندسین به همراه داشته باشد. در کارگاه آموزشی ساخت کامپوزیت  انواع کامپوزیت ها، پارچه ها و رزین ها، خواص و ویژگی های مثبت و منفی، فوم ها و ... مورد بررسی قرار گرفته و سپس روشها و تجهیزات مورد استفاده برای ساخت آنها معرفی می شوند. این دوره کاملا عملی و کاربردی است و دانشجویان بعد از گذراندن آن می توانند در صنایع مختلف مشغول به کار شود.

ساخت کامپوزیت

برق صنعتی

ازجمله دوره هایی که بعنوان الفبای مهندسی مطرح است آشنایی با برق صنعتی است که در آن به معرفی انواع PLC ها، اینورترهای صنعتی، کنتاکتورها، رله ها، فیوزها و... پرداخته می شود. برق صنعتی فاقد پیش نیاز است ولی پیش نیاز بسیاری از دوره هاست. در کارگاه آموزشی برق صنعتی به تمامی مباحث حفاظتی دستگاه ها، طراحی مدارات کنترل دستگاه ها، طریقه سیم کشی و اتصالات، طراحی تابلو برق های صنعتی و ... پرداخته می شود.

کارگاه آموزشی برق صنعتی

 PLC S7-1200

PLC-S7-1200 یکی از انواع  PLCساخته شده توسط شرکت زیمنس است که در صنایع سبک بسیار کاربرد دارد. در کارگاه آموزشی PLC-S7-1200 به معرفی انواع PLC های زیمنس و انواع ماژولها، آموزش پیکربندی سخت افزاری در نرم افزار  TIA PORTAL، دستورات پایه در PLC و حل مثالهای نمونه، معرفی انواع رجیسترها و بلاکها در PLC، نحوه اتصال کارت های توسعه ای به دستگاه و ... پرداخته می شود. همچنین دو کارگاه آموزشی PLC DELTA، PLC LOGO نیز خدمت دانشجویان عزیز ارائه می شود. 

کارگاه آموزشی plc

کارگاه های آموزشی  بازرسی جوش

بازرسی چشمی جوش VT

این روش کمک می کند تا عیوب ظاهری اعم از عیوب و ترك های سطحی و انحرافات در اندازه قطعات مشخص شوند. از جمله ویژگی منحصر بفرد این روش نسبت به سایر روش های بازرسی غیرمخرب می توان به هزینه کم تجهیزات و عدم نیاز به دستگاه های پیچیده اشاره نمود

 بازرسی التراسونیک UT

یکی از متــداولترین روش های روش های NDT تست التراسونیک UT می باشد. در تست التراسونیک UT با استفاده از انعکاس امواج فراصوتی که توسط مبدل تولید شده و درون قطعه فرستاده می شوند،  می توان عیوب سطحی و زیر سطحی درون قطعه را تشخیص داد.

 بازرسی جریان گردابی ET

تست جریان گردابی  یا ET  از پرطرفدارترین های NDT است. یک روش الکترومغناطیسی بسیار دقیق و با سرعت بالا که جهت کنترل کیفیت قطعات رسانا از آن استفاده می شود. یکی از ویژگی های مهم این تست این است که حساسیتی به وجود رنگ، لکه های چربی و روغنی روی سطح قطعات ندارد لذا از آن بصورت گسترده می توان در صنعت استفاده کرد. لازم بذکر است که آشنایی با هر کدام از روش های بازرسی جوش معرفی شده از اهمیت زیادی برخوردار است و از آنحایی که هر تولیدی که در صنعت اتفاق می افتد نیاز به کنترل و بازرسی دارد شرکت درکارگاه آموزشی این روش ها برای حضور در صنعت بسیار مفید خواهد بود.

 بازرسی تفسیر فیلم رادیو گرافی RTI

یکی دیگر از روش های غیر مخرب برای بازرسی جوش، بازرسی تفسیر فیلم رادیو گرافی RTI است که در آن با تفسیر عبور اشعه های X یا گاما روی فیلم مخصوص از داخل قطعه می توان به بررسی عیوب  موجود در قطعات پرداخت.

 بازرسی مایعات نافذ PT

در صنایع سازه فلزی، پایپینگ، مخازن و ... جهت آشکارسازی و تشخیص ناپیوستگی ها و عیوب سطحی که امکان نفوذ مایع نافذ از سطح به آنها ممکن است، از یکی از تست های غیر مخرب NDT بنام PT استفاده می شود. این تست بدلیل  دو خاصیت مهم هزینه کم و انعطاف پذیری بالا از محبوبیت زیادی در بین روش های بازرسی جوش برخوردار است.

بازرسی ذرات مغناطیسی MT

تست مغناطیسی یکی دیگر از تست های غیر مخرب NDTاست که برای آشکار کردن عیوب و ترک قطعات فرو مغناطیسی است که برای تشخیص عیوب و نا پیوستگی های نامریی با چشم غیر مسلح بر روی سطوح و در زیر سطح های کم عمق تا 2 میلی متر مورد استفاده قرار می گیرد.

ابعاد گذاری و تلرانس گذاری هندسی (GD&T)

در این کارگاه آموزشی کلیه علائم و سمبل ها و کاراکترهای هندسی ای  که داخل نقشه GD&T درج می شود کاملا معرفی شده و دانشجویان با روش های اندازه گیری و کنترل 14 کاراکتر راستی، تختی، گردی، استوانه ای بودن، زاویه دار بودن، تعامد، توازی، لنگی ساده، لنگی مرکب، پروفیل خط و سطح، موقعیت هم محوری و تقارن کاملا آشنا می شوند. یادگیری تئوری و عملی زبان GD&T از اهمیت بالایی برخوردار است چون GD&T  یک زبان بین المللی است و می توان براحتی علائم و سمبل های آن را تحلیل و بررسی کرده، نقشه ها را ممیزی کرده و آنها را برای فرایند تولید، اصلاح کرد.  

کارگاه آموزشی ابعاد گذاری و تلرانس گذاری هندسی

 انطباقات Matching & Fitments

در کارگاه آموزشی انطباقات تمامی مفاهیم انطباقات، جازنی و الحاق آشنا شده، طریقه درج علائم انطباقی در نقشه های مهندسی، نوع ثبوت در قطعات و مجموعه های سازنده بصورت کاملا عملی آموزش داده می شود. بنابراین هنگام مهندسی معکوس یک مجموعه، با توجه به مجموعه و عملکرد آن میتوان تمامی حروف انطباقی (ثبوت میله، ثبوت سوراخ و ...) را با تمامی اندیس ها در نقشه درج کرد و یا این علائم انطباقی را از روی نقشه درک کرد.

کارگاه آموزشی انطباقات

طراحی گیج و فیکسچرهای کنترلی

گیج و فیکسچرهای کنترلی از جمله ابزارهای کنترل قطعات صنعتی هستند که بدون نیاز به نیروی متخصص و همچنین عدم استفاده از دستگاه های اندازه گیری و در نتیجه هزینه و زمان کنترل قطعات را بهبود می بخشند. در این کارگاه آموزشی به مباحثی از جمله آموزش مفاهیم تلرانس هندسی مرتبط با فیکسچر های کنترل، تحوه کار با فیکسچر ها و فرامین کنترل، طراحی فیکسچر های کنترل مبتنی بر تلرانسهای هندسی و فرامین کنترل و  تحویلگیری فیکسچر ها و فرامین کنترلی پرداخته می شود.

برای آشنایی بیشتر با کارگاه های آموزشی که در این مقاله به معرفی آنها پرداختیم، شما دانش پژوهان عزیز می توانید با مراجعه به این لینک با کارشناسان ما ارتباط داشته باشید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

نویسنده: زهرا آفتابی، پشتیبان سایت گروه آموزشی پارس پژوهان و فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

نظرات (0)

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.