آرشیو

جدیدترین ها

  • 0
  • 61

معرفی نرم افزار PV Elite


فروردین 25 1403







  • 0
  • 137

مهندسین برتر عمران


آبان 28 1402



















  • 0
  • 373

چت GPT در مدیریت انرژی


خرداد 18 1402

  • 0
  • 586

آینده مهندسی با چت GPT


خرداد 17 1402




  • 0
  • 375

هوش مصنوعی در تولید آلیاژهای آنتروپی بالا

                                  ...


اردیبهشت 25 1402


  • 0
  • 346

استراتژیSTP  در بازاریابی!


اردیبهشت 18 1402


  • 0
  • 485

آشنایی با کارگاه کامپوزیت


اردیبهشت 14 1402









  • 0
  • 365

سیگنال دیجیتال در MATLAB


اسفند 11 1401


  • 0
  • 387

شبکه عصبی در MATLAB


اسفند 08 1401

  • 0
  • 423

متلب و کاربردهای آن


اسفند 07 1401












  • 0
  • 390

اساس کار چیلرها


مهر 23 1401
























  • 0
  • 771

آیا کارآفرین شدن سخت است؟


اردیبهشت 14 1401





تگ ها

بازار کار رشته های مهندسی براساس اولویت انها

بازار کار رشته های مهندسی براساس اولویت انها

مهم‎ترین دغدغه ه‎ای که اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی بعد از خارج شدن از دانشگاه دچار آن می ‎شوند، جذب در بازار کار و یافتن شغل مورد علاقه و خوب است. اما متاسفانه کسر کوچکی از این افراد، بخصوص فارغ التحصیلان رشته ‎های مهندسی در رسیدن به شغل مورد علاقه خود موفق می‎شوند در حالیکه بازار کار رشته ‎های مهندسی از گستردگی بالایی برخوردار است.

یکی از دلایلی که منجر می شود تا بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان نتوانند در زمینه های شغلی رشته مورد تحصیل خود جذب بازار کار شوند، توجه کم به کسب مهارت ‎های تخصصی ضروری در کنار آموزش ‎های تئوری دانشگاهی است. برای متخصص شدن در هر رشته ‎ای، بخصوص رشته‎ های مهندسی لازم است افراد با قرار گرفتن در محیط‎ های عملی و انجام پروژه ‎های واقعی توانایی ‎های خود برای کار با نرم افزارها و تجهیزات تخصصی مورد نظر افزایش دهند.

جهت درک بهتر این موضوع پیشنهاد می ‎کنیم مقاله « نداشتن مهارت و مسائل مربوط به آن در بازار کار رشته ‎‎های مهندسی» را حتما مطالعه کنید.

در این مقاله قصد داریم جهت آشنایی شما دوستان با بازار کار رشته ‎های مهندسی، تمامی موقعیت ‎های شغلی مربوط به آنها را را به ترتیب اولویت رشته ‎های مهندسی در بازار کار مورد بررسی قرار دهیم.

بازار کار رشته مهندسی برق

گسترده‎ ترین بازار کار رشته ‎های مهندسی مربوط به رشته مهندسی برق است. فارغ التحصیلان این رشته می ‎توانند در صنایع مختلفی همچون تولید، انتقال و توزیع، خدمات مهندسی و خدمات تحقیق و توسعه مشغول به کار شوند. با توجه به متنوع بودن مشاغل رشته مهندسی برق، حقوق ‎های هر کدام از آنها نیز متفاوت است. رشته مهندسی برق در خارج از کشور نیز از جمله رشته ‎های پرطرفدار است و بازار کار آن بشدت زیاد است. در بین کشورها می توان گفت که کانادا، کره جنوبی، ایالات متحده، سوئیس، استرالیا، ژاپن، آلمان، نروژ، بلژیک و انگستان جزء 10 کشور پردرآمد برای مهندسین برق به شمار می ‎آیند.

مهندسی برق

بازار کار رشته مکانیک

دومین رتبه در بازار کار رشته ‎های مهندسی مربوط به رشته مهندسی مکانیک است. موقعیت های شغلی مهندسی مکانیک که فارغ التحصیلان این رشته می‎ توانند در آن جذب شوند بسیار گسترده است و شامل مواردی ازجمله طراحی و تولید تجهیزات حرارتی و برودتی، طراحی و تولید تجهیرات مورد نیاز برای ساخت لوازم خانگی و دستگاه ‎های پزشکی و صنعتی، طراحی و تولید سیستم‎ های مکانیکی و انتقالی و کنترلی، طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز در نیروگاه‎ های های مختلف از جمله نیروگاه‎ های خورشیدی، نیروگاه ‎های بادی و ...، طراحی و تولید تجهیزات حمل و نقل در انواع مختلف زمینی و هوایی و آبی، طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز برای بازیافت مواد مختلف، طراحی و تولید تجهیزات دفاعی و... می شود.

فارغ التحصیلان این رشته در هر کدام از مواردی که در بالا به آنها اشاره شد می‎ توانند یا بعنوان مهندس مکانیک و یا بعنوان کارشناس فنی جهت تحلیل، طراحی و ساخت انواع تجهیزات مکانیکی مشغول بکار شوند. 

بازار کار رشته مکانیک در خارج از کشور نیز بسیار زیاد است و از جمله کشورهای ایالت متحده، ژاپن، کانادا، کره جنوبی، نروژ، آلمان، سنگاپور و بلژیک بهترین موقعیت ‎های شغلی را برای مهندسین مکانیک دارند.

مهندسی مکانیک

بازار کار رشته مهندسی عمران

سومین رتبه در بازار کار رشته‎ های مهندسی مربوط به رشته مهندسی عمران است. رشته مهندسی عمران یکی از رشته‎ های پرطرفدار در بین دانشجویان فنی است و دارای موقعیت ‎های شغلی فراوانی است که البته با این حجم از ساختمان‎ سازی‎ ها و برج ‎سازی‎ هایی که امروزه اتفاق می‎افتد بیشتر هم خواهد شد!

فارغ التحصیلان این رشته با شرط داشتن مهارت ‎های تخصصی لازم و کافی و تسلط بر نرم‎ افزارهای تخصصی رشته مهندسی عمران می‎ توانند در سازمان ‎های مختلفی ازجمله سازمان نظام مهندسی، سازمان محیط زیست، جهاد سازندگی، وزارت خانه مسکن و شهرسازی، وزارت خانه نیرو، وزارت خانه راه و ترابری و .. مشغول بکار شوند.

همچنین فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران می‎ توانند در سرتاسر دنیا از موقعیت ‎های شغلی خوبی برخوردار باشند. کشورهایی از جمله سوئیس، دانمارک، نروژ، ایالت متحده، استرالیا، کانادا، آلمان، فرانسه، انگلستان و هلند جزء 10کشور پردرآمد برای مهندسین عمران می‎ باشند.

مهندسی عمران

بازار کار رشته مهندسی صنایع

چهارمین رتبه در بازار کار رشته‎ های مهندسی مربوط به رشته مهندسی صنایع است. گسترش روزافزون کارخانه ‎های تولیدی در داخل و خارج از کشور منجر به این شده که رشته مهندسی صنایع از بازار کار خوبی برخوردار باشد. از جمله وظایفی که یک مهندس صنایع می‎ تواند بر عهده داشته باشد می ‎توان به مواردی ازجمله طراحی امکانات جدید جهت بهبود فرایند تولید، بهبود و توسعه امکانات موجود نام برد.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی صنایع می‎ توانند در بخش‎ های مختلف سازمان ‎ها و شرکت ‎های تولیدی از قبیل مدیریت تولید، مدیریت پروژه، مدیریت مهندسی، مدیریت ارزش، برنامه ریزی و ساختار بندی فرایند‎های تولید، نظارت بر سیستم‎ های کیفیت و سیستم ‎های تولیدی و ... مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته مهندسی صنایع در خارج از کشور نیز بسیار زیاد است وشرکت‎ های خدماتی، تولیدی، مشاوره ای، مهندسی و تحقیق و توسعه سالانه فارغ التحصیلان زیادی در رشته مهندسی صنایع را جذب می‎ کنند.

کشورهایی از جمله سوئیس، ایالت متحده، انگلیس، امارات متحده عربی، استرالیا، سوئد، قطر، آلمان، نروژ و کانادا جزء پردرآمدترین کشورها برای مهندسین صنایع می ‎باشند.

مهندسی صنایع

بازار کار رشته مهندسی شیمی

پنجمین رتبه در بازار کار رشته‎ های مهندسی مربوط به رشته مهندسی شیمی است. عمده وظایفی که بر عهده یک مهندس شیمی است می‎ توان به این موارد اشاره کرد: بررسی و آزمایش فرایندهای جدید و جایگزین، ایجاد اصلاحات و تغییرات براساس داده ‎های جمع آوری شده، نظارت بر فرایندهای تولید، توسعه نرم‎ افزارهای فرایند جهت بهبود روش‎ های تولید، نظارت بر فرایندهای عملیاتی، بررسی و عیب‎ یایی فرایندها، برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی بین بخش ‎های مختلف فرایند تولید، بررسی سیستم ‎ها و فرایندها از لحاظ ایمنی و موضوعات زیست محیطی و ...

فارغ التحصیلان رشته مهندسی شیمی می ‎توانند در شرکت‎ های تولیدی و شیمیایی و غذایی، صنایع مختلف نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع تصفیه و پالایش، صنایع بازیافت و استخراج فلزات مشغول به ‎کار شوند.

بازار کار رشته مهندسی مهندسی شیمی در خارج از کشور بخصوص کشورهایی از جمله ایالت متحده، سوئیس، ژاپن، آلمان، استرالیا، دانمارک، کانادا، فنلاند، نروژ و ایرلند بسیار زیاد است و فارغ التحصیلان این رشته با داشتن مهارت ‎های تخصصی لازم می‎ توانند در این کشورها به درآمدهای بالایی برسند.

مهندسی شیمی

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر

ششمین رتبه در بازار کار رشته‎ های مهندسی مربوط به رشته مهندسی کامپیوتر است. با گسترش فناوری و ظهور امکانات گوناگون دیجیتالی در دنیای امروز، نیاز به مهندسین کامپیوتر بشدت رونق یافته است. لذا دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر حتی در دوران تحصیل نیز می‎توانند وارد بازار کار شده و درآمد داشته باشند.

از جمله وظایفی که بر عهده مهندس کامپیوتر است می‎ توان به مواردی از قبیل توسعه و طراحی سخت افزارهای سیستم‎ های کامپیوتری و سایر لوازم جانبی آن همچون ریزپردازنده ها، درایوهای دیسک و ...، نظارت بر عملکرد تجهیزات و انجام اصلاحات لازم جهت بهبود عملکرد و همچنین نظارت و کنترل نصب و ساخت تجهیزات کامپیوتری اشاره کرد.

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر در خارج از کشور نیز به شدت داغ است و مهندسین کامپیوتر می‎توانند در کشورهایی ازجمله سوئیس، کانادا، استرالیا، هلند، آلمان، ایالت متحده، سوئد، دانمارک، سنگاپور و انگلستان به درآمد های بالایی دست پیدا کنند.

مهندسی کامپیونر

بازار کار رشته مهندسی مواد و متالورژی

رشته مهندسی مواد و متالورژی یکی از پرکاربردی‎ترین رشته‎ های فنی و مهندسی است. این رشته در جایگاه هفتم بازار کار رشته‎ های مهندسی قرار دارد و با گسترش صنایع تولیدی روز به روز نیاز به مهندسین مواد بیشتر احساس می‎شود زیرا بخش مهم و اصلی در فرایند تولید مواد است.

فارغ التحصیلان این رشته می‎ توانند در سازمان‎ های مختلفی از جمله صنایع تولید مواد اولیه، صنایع ریخته گری، صنایع دفاع، صنایع فولادسازی، صنایع خودروسازی، کارخانجات استخراج مواد اولیه، شرکت‎ های فعال در حوزه ‎های تولید لوازم خانگی و الکترونیکی، صنایع کاشی ‎سازی، شیشه‎ سازی، چینی‎ سازی و ... مشغول به‎ کار شوند.

ازجمله کشورهای پردرآمد برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی مواد و متالورژی می‎ توان به ایالت متحده، کانادا، آلمان، استرالیا و انگستان اشاره کرد.

مهندسی مواد

بازار کار رشته مهندسی هوافضا

جایگاه هشتم در بازار کار رشته‎ های مهندسی متعلق به رشته مهندسی هوافضا است. موقعیت‎ های شغلی این رشته بیشتر معطوف به صنایعی است که با موشک، فضاپیماها و دیگر سیستم‎ های هوایی سروکار دارند. فارغ التحصیلان رشته مهندسی هوافضا جهت طراحی ‎های جدید و نو نیاز دارند که با استفاده از سیستم‎ های رایانه ه‎ای پیشرفته و نرم افزای تخصصی مدل‎ سازی‎ ها و شبیه‎ سازی ‎های مختلفی را ایجاد و ارزیابی کنند.

فارغ التحصیلان این رشته می ‎توانند هم بعنوان مهندسی پروژه و یا مهندسی سیستم در صنایع هوافضایی و هم همکاری در طراحی و ساخت هواپیماها و فضاپیماها و سایر تجهیزات آنها مشغول به ‎کار شوند.

بازار کار رشته مهندسی هوافضا در خارج از کشور بخصوص در کشورهای استرالیا، اتریش، کانادا، دانمارک، فرانسه و آلمان از شرایط بسیار خوبی برخوردار است و فارغ التحصیلان این رشته در این کشورها می ‎توانند به درآمدهای بالایی برسند.

مهندسی هوافضا

بازار کار رشته مهندسی معماری

نهمین رتبه در بازار کار رشته ‎های مهندسی مربوط به رشته مهندسی معماری است. از مهم‎ترین وظیفه مهندسین معماری می‎ توان به ارزیابی ساختمان ها و سیستم‎ ها اشاره کرد. لذا با توجه به افزایش میزان ساختمان سازی و ساخت سازهای مسکونی و ... بازار کار رشته مهندسی معماری رو به روز داغ تر می‎ شود.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری می ‎توانند در موقعیت‎ های شغلی مختلف از جمله مدیریت بر اجرای پروژه ‎های ساختمانی و نظارت بر عملیات‎ های اجرایی آن، طراحی دکوراسیون‎ های داخلی ، طراحی پارک ‎ها و فضاهای طبیعی و ... جذب شده و شروع به فعالیت کنند.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری همچنین می ‎توانند در کشورهای کانادا، ایالت متحده، استرالیا، نروژ و چین به پیشرفت ‎های شغلی مناسبی دست پیدا کنند.

مهنهدسی معماری

بازار کار رشته مهندسی پزشکی

دهمین رتبه در بازار کار رشته‎ های مهندسی مربوط به رشته مهندسی پزشکی است. رشته مهندسی پزشکی یکی از جدیدترین رشته ‎های فنی و مهندسی می باشد. اما در این مدت کم طرافداران زیادی هم بخود جذب کرده است. از طرفی دیگر بدلیل اینکه تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی به یک متخصص مهندسی پزشکی نیاز دارند، لذا این رشته از بازار کار قابل توجهی هم برخوردار است.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی می‎ توانند در سازمان مختلفی ازجمله وزارت دفاع، وزارت صنایع، وزارت فرهنگ، سازمان‎ های تحقیقاتی و درمانی، بیمارستان‎ ها، سازمان تامین اجتماعی و ... مشغول به ‎کار شوند.

جهت آشنایی بیشتر با بازار کار رشته مهندسی پزشکی پیشنهاد می‎کنیم مقاله « بازار کار مهندسی پزشکی را بشناس!» را حتما مطالعه کنید.

رشته مهندسی پزشکی همچینن در خارج از کشور و در کشورهایی از جمله استرالیا، کانادا، دانمارک، فرانسه و آلمان نیز از بازار کار خوبی برخوردار است.

مهندسی پزشکی

بازار کار رشته مدیریت

یازدهمین رتبه در بازار کار رشته ‎های مهندسی مربوط به رشته مهندسی مدیریت است. بازار کار رشته مدیریت بدلیل گرایش‎ های مختلفی این رشته با هم متفارت هستند. برای مثال فارغ التحصیلان این رشته می ‎توانند بعنوان مدیر صنعتی، مدیر بازرگانی، مدیر مالی، مدیر فناوری اطلاعات، مدیر دولتی، مدیر جهانگردی، مدیر بیمه و ... مشغول به‎ کار شوند.

عمده فعالیت‎ هایی که در رشته مدیریت صورت می‎ گیرد می‎توان به مواردی از قبیل مشاور مدیریت، تحلیل امور مالی، مدیریت تبلیغات، مدیریت فروش و بازاریابی، مدیریت منابع انسانی و ... اشاره کرد.

این رشته در خارج از کشور بخصوص در کشورهای سوئیس، کانادا، ایالت متحده، استرالیا، انگستان، فرانسه، سنگاپور، آلمان، ایتالیا نیز از موقعیت‎ های شغلی خوبی برخوردار است.

مدیریت

با توجه به مطالبی که در این مقاله ارائه شد، با گسترش فناوری ‎های جدید در سرتاسر جهان، نیاز به نیروی متخصص روز به روز در حال افزایش است. لذا فارغ التحصیلان دانشگاهی باید در نظر داشته باشند که با تسلط بر مهارت‎ های تخصصی لازم در رشته مورد نظر خود می ‎توانند در بهترین موقعیت ‎های شغلی در هر گوشه از جهان مشغول به ‎کار شوند. این موضوع بخصوص برای فارغ التحصیلان رشته‎ های مهندسی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بازار کار رشته ‎های مهندسی بشدت به افراد متخصص در رشته ‎های فنی و مهندسی نیاز دارد.

نویسنده: زهرا آفتابی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مواد و متالورژی و فعال در زمیته دیجیتال مارکتینگ و پشتیبان سایت گروه آموزشی پارس پژوهان

اشتراک گذاری

نظرات (0)

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.