آرشیو

جدیدترین ها

  • 0
  • 61

معرفی نرم افزار PV Elite


فروردین 25 1403







  • 0
  • 137

مهندسین برتر عمران


آبان 28 1402



















  • 0
  • 373

چت GPT در مدیریت انرژی


خرداد 18 1402

  • 0
  • 586

آینده مهندسی با چت GPT


خرداد 17 1402




  • 0
  • 375

هوش مصنوعی در تولید آلیاژهای آنتروپی بالا

                                  ...


اردیبهشت 25 1402


  • 0
  • 346

استراتژیSTP  در بازاریابی!


اردیبهشت 18 1402


  • 0
  • 485

آشنایی با کارگاه کامپوزیت


اردیبهشت 14 1402









  • 0
  • 365

سیگنال دیجیتال در MATLAB


اسفند 11 1401


  • 0
  • 387

شبکه عصبی در MATLAB


اسفند 08 1401

  • 0
  • 423

متلب و کاربردهای آن


اسفند 07 1401












  • 0
  • 390

اساس کار چیلرها


مهر 23 1401
























  • 0
  • 771

آیا کارآفرین شدن سخت است؟


اردیبهشت 14 1401





تگ ها

آموزش حضوری یا آنلاین؟؟ کدام بهتر است؟؟

آموزش حضوری یا آنلاین؟؟ کدام بهتر است؟؟

با عبور از دوران سختی که اپیدمی کرونا همه جا فرا گرفته بود، دوباره کم کم به روال حدود سه سال پیش برگشتیم. در دوران کرونا همه چیز به سمت آنلاین شدن رفت و افراد مجبور شدند بحث هایی همچون آموزش را بصورت آنلاین ادامه دهند. اما آیا آموزش آنلاین می تواند جای آموزش حضوری را بگیرد؟ در این مقاله می خواهیم به مزایا و معایب هر دو نوع آموزش حضوری و آموزش آنلاین بپردازیم و در نهایت با مقایسه آنها به این برسیم که کدام یک می تواند بهترین نتیجه را داشته باشد. البته لازم به توضیح است بهترین نتیجه برای هر فردی می تواند متفاوت باشد زیرا بر اساس نتایج بدست آمده هر شخص با شرایط خاصی راحتتر می تواند آموزش ببیند. لذا نسخه پیچیدن برای همه در این موضوع نمی تواند نتیجه خوبی به همراه داشته باشد. 

آموزش حضوری و مزایا و معایب

شاید بتوان گفت که مزایای آموزش حضوری بعد از شیوع کرونا ملموس تر و شناخته تر شد. زیرا قبل از آن نبود محدودیتی همچون بیماری خطرناکی مثل کرونا باعث آزادی عمل بیشتر افراد شده بود و آنها در تعیین حضوری بودن یا آنلاین بودن آموزش هایی که تمایل به دریافت آنها داشتند مختار بودند. ولی در دوران کرونا تمامی دانشگاه ها، مدارس، مراکز آموزشی و ... مجبور شدند تمامی خدمات آموزشی خود را فقط بصورت آنلاین ارائه دهند و افراد دیگر حق انتخاب خود را از دست دادند و در صورت تمایل به دریافت این خدمات آموزشی فقط می توانستند بصورت آنلاین آنها را دریافت کنند.

با اینکه آموزش آنلاین نیز دارای مزایای است اما بالطبع برخی از مزایای دوره های حضوری را ندارد لذا ابتدا در این بخش به ذکر مزایا و معایب آموزش حضوری می پردازیم و سپس در ادامه به مزایا و معایب آموزش آنلاین اشاره می کنیم.

                                                                              آموزش حضوری

مزایا

شاید موثرترین روش یادگیری دانش و مهارت را آموزش حضوری دانست. زیرا در آموزش حضوری یک سری فعالیت ها از جمله خواندن، نوشتن، گفتگوهای گروهی، پرسش و پاسخ، انجام پروژه ها و تکالیف عملی و ... با هم جمع می شوند که تمامی اینها به نوبه خود می توانند تاثیر بسزایی در یادگیری داشته باشند. البته این موارد در انواع دیگر آموزش از جمله آموزش آنلاین نیز می تواند اتفاق بیافتد که در ادامه راجع به آن بحث خواهد شد. ولی آنچه که مهم است وجود ارتباط زنده بین مدرس و مخاطبین است که منجر به افزایش تاثیر بیشتر موارد بالا می شود.

اگر بخواهیم به مزایای این نوع آموزش اشاره کنیم می توان این موارد را نام برد:

افزایش تمرکز و کاهش حواس پرتی

در آموزش حضوری یادگیرنده در یک زمان خاص در یک مکان خاص قرار می گیرد که در آنجا کار دیگری غیر از گوش دادن به مدرس نمی تواند انجام دهد. در حالیکه در آموزش آنلاین همزمان می تواند به هنگام حضور در کلاس به کارهای دیگر خود نیز برسد که در اینصورت تمرکز کمی بر محتوای کلاس یا  دوره آموزشی خواهد داشت.

سهولت در پرسیدن سوالات و ابهامات

وجود ارتباط مستقیم بین مدرس و مخاطبان ( یادگیرندگان) می تواند احساس راحتی بیشتری بین آنها ایجاد کند و منجر شود که مخاطبان در هر قسمتی که ابهاماتی برایشان بوجود می آید راحتتر بتوانند از مدرس درخواست کنند که توضیحات بیشتری در مورد آن داشته باشد.

تیم سازی و ایجاد روابط اجتماعی بیشتر بین مخاطبان

حضور مخاطبان در یک مکان آن هم بصورت حضوری منجر می شود که روابط دوستانه بین آنها براحتی صورت گیرد و در ادامه بتوانند بسیاری از مسائل وپروژه ها را بصورت تیمی انجام دهند. البته در خیلی از مواقع این روابط فراتر می رود و علاوه بر مسائل مربوط به آن کلاس  و یا دوره ی آموزشی، در دیگر بعدهای زندگی هم این افراد در کنار هم بصورت دوست و رفیق می مانند.

معایب

با وجود تمام مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، آموزش حضوری دارای یک سری معایب نیز می باشد که در ادامه می خواهیم بصورت مختصر به آنها نیز اشاره داشته باشیم:

وقت گیر بودن رفت و آمد

این مسئله بخصوص در شهرهای بزرگ بسیار مشکل ساز است. زیرا برای حضور در یک کلاس یک یا دو ساعته باید زمانی برابر و در مواقعی بیشتر از تایم کلاس را برای رفت و آمد به مکان برگزاری آن صرف کرد.

هزینه زیاد برای حضور فیزیکی در کلاس ها

در مورد قبلی به زمان مورد نیاز برای رسیدن به مکان برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی اشاره شد. اما باید این را نیز در نظر گرفت که برای پیمودن این مسافت در صورتی که بخواهیم در زمان صرفه جویی کنیم باید از خدماتی مانند اسنپ کمک بگیریم که این نیز بحث هزینه را با خود به همراه خواهد داشت.   

کمبود وقت برای رسیدن به کارهای دیگر

از دو مورد قبلی می توان به راحتی به این نتیجه رسید که پیمودن مسافت برای رفت و برگشت به مکان مشخص هم می تواند بسیار هزینه بر باشد ( چه هزینه مالی و چه هزینه زمانی) و هم خستگی به دنبال داشته باشد که به محض رسیدن به خانه دیگر توانی برای انجام کارهای دیگر نداشته باشیم.

تا به اینجا در مورد مزایا و معایب آموزش حضوری صحبت کردیم. در ادامه نیز همراه ما باشد تا درمورد آموزش آنلاین نیز بحث کنیم و در انتها نتیجه گیری کنیم که کدام یک از این دو نوع آموزش در دنیا امروز می تواند موثر باشد.

آموزش آنلاین و مزایا و معایب

آموزش آنلاین روش جدیدی از آموزش است که در سال های اخیر و با شیوع بیماری کرونا گسترده تر شد. اما در سال اخیر با وجود کم رنگ شدن کرونا و باز شدن بسیاری از دانشگاه ها و مدارس، برخی از مراکز آموزشی همچنان به خدمات آموزشی آنلاین ادامه می دهند. لذا لازم است تا به ذکر مزایا و معایب این نوع آموزش هم بپردازیم.

                                                                          آموزش آنلاین

مزایا

امکان شرکت در دوره های آموزشی برای افرادی که در مناطق دوردست زندگی می کنند.

در بیشتر مواقع افرادی که در مناطق دوردست هستند با وجود تمایل به شرکت در دوره های آموزشی مختلف، نمی تواتند در آنها شرکت کنند لذا این افراد بهتر می توانند از دوره های آموزشی آنلاین استفاده کنند.

صرفه جویی در هزینه

برای برگزاری کلاس ها و دوره های حضوری همانطور که پیشتر اشاره شد، هزینه های زمانی یا مالی زیادی را باید صرف کرد و علاوه بر این، خود مکانی که برای برگزاری کلاس ها در نظر گرفته می شود و یا تجهیزاتی که باید در این مکان حتما قرار داده شود می تواند هزینه های زیادی را با خود به همرا داشته باشد. در صورتی که در آموزش آنلاین تمامی این هزینه ها تقریبا به صفر می رسد و تمامی افرادی که در کلاس و یا دوره آموزشی شرکت کرده اند تنها با استفاده از لبتاب و یا گوشی موبایل خود می توانند در آن شرکت کنند. البته کمی هزینه اینترنت هم باید تقبل کنند!

معایب

از جمله معایب آموزش آنلاین نیز می توان به موارد زیر اشاره داشت:

کاهش تمرکز

این عکس موضوعی است که در مزایای آموزش حضوری به آن اشاره کردیم. لذا همانطور که گفته شد در آموزش آنلاین امکان حواس پرتی افراد زیادتر است و ممکن است افراد صرفا آنلاین باشند و اصلا متوجه موضوع اصلی مورد بحث در کلاس هم نشوند.

عدم دسترسی مناطق محروم به اینترنت

این نیز به نوبه خود موضوع بسیار مهمی است. زیرا عده کثیری از دانش آموزان و افراد مشتاق به آموزش و یادگیری در مناطق محروم هستند و در صورت ضعیف بودن اینترنت در این مناطق نمی توانند در بسیاری از دوره ها و کلاس های آموزشی مورد علاقه خود شرکت کنند و این ضربه بزرگی بر آینده این عزیزان می تواند وارد کند.

عدم آشنایی با تکنولورژی های جدید

افرادی هم هستند که آشنایی کاملی با تکنولورژی های جدید ندارند و حتی هنوز از گوشی های ساده بجای گوشی های هوشمند استفاده می کنند لذا این افراد نمی توانند با دوره های آموزشی آنلاین ارتباط برقرار کنند.

با بررسی تمامی این موارد می توان چنین نتیجه گرفت که هر کدام از آموزش های حضوری و آنلاین می تواند تاثیرگذاری های خاص خود را به همراه داشته باشد و نمی توان به یقین گفت که کدام یک بهتر است. ولی اگر بخواهیم بهترین روش برای آموزش را در نظر بگیریم شاید بتوان گفت که ترکیبی از آموزش حضوری و آنلاین می تواند بهترین نتیجه را به ارمغان بیاورد.  

دوره های آموزشی گروه آموزشی پارس پژوهان بصورت آنلاین، آفلاین (پکیج) و حضوری  و در 11 دپارتمان مهندسی و مدیریت ارائه می شوند و تمامی دانشجویان و افراد مشتاق به آموزش بسته به شرایط خود می توانند از آموزش حضوری ، آنلاین و آفلاین(پکیج) این مجموعه استفاده کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق این لینک می توانید با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.  

نویسنده: زهرا آفتابی، پشتیبان سایت گروه آموزشی پارس پژوهان و فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ

اشتراک گذاری

نظرات (0)

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.